بسـم الله الـرحـمن الرحــیم
تفاوت سوختن انسان در دنیا با آخرت
حضرت آیت الله مظاهری در سلسله درس های اخلاق خود درباره شاهدان روز قیامت به معرفی زنان بی شخصیت در آیینه قرآن و روایات پرداخته اند.
برش هایی از درس اخلاق این مرجع تقلید در ذیل می آید.
* زنان بی شخصیت چه کسانی هستند؟
قرآن می فرماید: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً»[1]
یا رسول الله! به همۀ زن ها، به زن های خودت و دیگر زن ها بگو چادر سر کنید و رو بگیرید که شخصیت شما به این چادر است. نگذارید این شخصیّت از بین برود. وقتی چادر نداشته باشد، قرآن می گوید این شخصیّت ندارد و در روز قیامت بی شخصیّتی این خانم رو می افتد. آنگاه زن بی شخصیّت بر سرش می زند که چه کنم. بعد خود صورت می گوید: باید به جهنّم بروی و من بسوزمبسـم الله الـرحـمن الرحــیم
همنشین خوب کیست؟
مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی در گفتاری با عنوان : همنشین ونقش آن در زندگی انسان به تبیین بهترین همنشین در بیان پیامبر(ص) پرداخته اند.
ابن عباس روایتی از رسول اکرم نقل می کند که آن حضرت به طور بسیار واضح، آشکار و زیبا درباره همنشین سخن می گوید. ابن عباس می گوید: به پیغمبر اکرم (ص) عرض شد که
«قیل یا رسول الله! ایُّ الجلساء خیر؟»؛ کدامیک از همنشین ها، مصاحب ها و معاشرها خوب هستند؟ «قال: من تذکرکم الله رؤیته».بسـم الله الـرحـمن الرحــیم
لذت ها و رنج های برزخی
آیت الله ابراهیم امینی در نوشتاری با عنوان «اصناف برزخىها » و بررسی گروه ها و عذابهاى برزخى ، وجود انواع عذابهاى برزخى را مسلم و قطعى دانسته وآورده است ،در بعضى احادیث،عالم برزخ و لذتها و رنجهاى آن به خواب و انواع خوابهاى خوش یا هولناک تشبیه شده است،گاهى انسان در حال خواب انواع حیوانات درنده و گزنده را مشاهده مىکند که به او حمله مىکنند از گزند آنها رنج مىبرد و فریاد مىزند، در صورتى که بدن او در بسترآرمیده و آسیبى ندیده است. گاهى هم خوابهاى شیرین و لذتبخش مىبیند از مشاهداتش لذت مىبرد در صورتى که تن او از این لذتها بهرهاى ندارد، برزخ و لذتهاى انسان در جهان برزخ مىتواند همینگونه باشد .
گروه های برزخی:
بسـم الله الـرحـمن الرحــیم
آیت الله آقامجتبی تهرانی؛
محاسبه یک دقیقه ای نفس و نقش سازنده آن در زندگی
مرحوم آیت الله آقامجتبی تهرانی درشرح حدیثی نورانی از امام صادق(صلوات الله علیه)مبنی برمحاسبه رفتار و عملکرد مان در پایان هر روز بیان نموده است : این محاسبه روزانه نقش سازندگی دارد و انسان برای اینکه دست و پای خودش را جمع کند باید محاسبه روزانه داشته باشد.
رُوِیَ عَنِ الصَّادقِ علیه السّلام قَالَ: إِذَا أَوَیْتَ إِلَى فِرَاشِکَ فَانْظُرْ مَا سَلَکْتَ فِی بَطْنِکَ وَ مَا کَسَبْتَ فِی یَوْمِکَ وَ اذْکُرْ أَنَّکَ مَیِّتٌ وَ أَنَّ لَکَ مَعَاداً.[1]
امام صادق(صلوات الله علیه) فرمودند: آنگاه که در بستر خود مأوا گرفتی، بنگر که چه چیزی در شکم خود جای دادهای؟ و در آن روز چه چیزی بهدست آوردهای؟ و به یاد آور که روزى خواهى مرد و برای تو معادى خواهد بود.
بسـم الله الـرحـمن الرحــیم
چهار گرفتاری غصه خوردن
حضرت آیت الله مظاهری در سلسله گفتارهای اخلاقی خود منشأ چهارگرفتاری انسان را با بهره گیری از کلام نورانی پیامبر اکرم(صلی الله) بیان کرده اند.
متأسفانه به معارف قرآن و روایات توجه نمی کنیم, منشأ بسیاری از گرفتاری ها توجه نکردن به دستورات قرآن و اهل بیت(علیهم السلام ) است.
مثلاً غم و غصه، انسان را از درون می پوساند.
بسـم الله الـرحـمن الرحــیم
چگونه گناه نکنیم
گفتاری از مرحوم آیت الله مشکینی
»مرحوم آیت الله مشکینی درسلسله گفتارهایی اخلاقی خود، راهکارهای پیشگیرانه از افتادن انسان در گناهان ،خاصّه در گناه جنسی و انحراف جنسی را تبیین نموده که در ادامه تقدیم می شود.
اسلام برای حفظ انسان از غریزه جنسی که در غرایز مخالف شرع قرار نگیرد پیشگیریها ،مراقبتها و حفاظتهایی را تعیین کرده است به این معنا که انسان از ابتدای جوانی باید چطور محافظت بشود تا در انحرافات جنسی غرق نشود.
پیشگیری در هفت سالگی
بسـم الله الـرحـمن الرحــیم
به خداوند تهمت نزنیم
شرح حدیثی از آیت الله آقا مجتبی تهرانی
قالَ مُوسی عَلَیهِ السَّلامُ: یا رَبِّ أیُّ خَلقٍ اَبغَضُ اِلَیکَ، قالَ الَّذی یَتَّهِمُنی، قالَ وَ مِن خَلقِکَ مَن یَتَّهِمُکَ؟ قالَ نَعَم اَلَّذی یَستَخیِرُنی فَأخِیرُ لَهُ وَالَّذی أقضِی القَضاءَ لَهُ وَ هُوَ خَیرٌ لَهُ فَیَتَّهِمُنی[1]
حضرت موسی «علیه السلام» عرض کرد: پروردگار من! مبغوض ترین افراد نزد تو کیست؟ خداوند فرمود: کسی که به من تهمت می زند. حضرت موسی «علیه السلام» عرض کرد: چه کسی به تو تهمت می زند؟ فرمود: کسی که از من می خواهد تا برای او خیری انتخاب کنم و من هم برای او خیر انتخاب کرده و خیر می خواهم، و کسی که صلاح و خیر او را در چیزی می بینم و قضائی را برای او فرمان می دهم که برای او دارای خیر و صلاح است، امّا او به من تهمت می زند.
بسـم الله الـرحـمن الرحــیم
چگونه گناه نکنیم
گفتاری از مرحوم آیت الله مشکینی
»مرحوم آیت الله مشکینی درسلسله گفتارهایی اخلاقی خود، راهکارهای پیشگیرانه از افتادن انسان در گناهان ،خاصّه در گناه جنسی و انحراف جنسی را تبیین نموده که در ادامه تقدیم می شود.
اسلام برای حفظ انسان از غریزه جنسی که در غرایز مخالف شرع قرار نگیرد پیشگیریها ،مراقبتها و حفاظتهایی را تعیین کرده است به این معنا که انسان از ابتدای جوانی باید چطور محافظت بشود تا در انحرافات جنسی غرق نشود.
پیشگیری در هفت سالگی
قلب نرم، قابلیت استجابت دعا را دارد
آدم پرخور هرگز محقّق نمی شود، آن قدر نخورید که بعد از خوردن ناچار باشید، دراز بکشید، همان مقدار که بدن لازم دارد، بخورید. این «فی اِنصَافِ البُطُون» شعار رسمی پیامبر اکرم (ص) بود.
بخش سوم راه های اصلاح اخلاق در اندیشه علوی در حالات اقبال و ادبار دل از کلام حضرت آیت الله جوادی آملی را منتشر می کند.
وجود مبارک حضرت امیر در نهج البلاغه فرمود: «إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالاً وَ إِدْبَاراً فَإِذَا أَقْبَلَتْ فَاحْمِلُوهَا عَلَی النَّوَافِلِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ فَاقْتَصِرُوا بِهَا عَلَی الْفَرَائِضِ» این دل، مثل فصول چهارگانه است، یعنی مثل زمان که گاهی بهاری دارد و گاهی پاییزی؛ گاهی اقبالی دارد و گاهی ادباری. اگر دل در حالت بهار بود، شکوفایی و اقبال داشت،»سه نکته اخلاقی «
آیتالله میرزاجوادآقا ملکی تبریزی
مرا در ایام تحصیلم در نجف اشرف، شیخی بود که در تربیت، مرجع طلاب متقی زمان خود بود و آن چه را از اعمال بدنی که مؤثر به حال سالک الیالله است، تجربه کرده بود. او در اینباره سه امر را بیان کرد:
1. آنکه در هر روز و شبی یک سجدهی طولانی کند و در آن بسیار بگوید: «لاٰ اِلهَ اِلّاٰ اَنتَ سُبْحٰانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظْاٰلِمین »1 و در آن قصد کند که روح من در زندان طبیعت، اسیر و مقید به این قیود است و پروردگار من پاکتر از این است که به من ستم کند و من هستم که به خود ستم کردهام و آن را در این مهلکهها انداختهام و او یاران خود را به این سجده توصیه میکرد و هر کس به آن عمل میکرد، تأثیر آن را در حالات خود میفهمید و هر چه طول سجود فردی بیشتر بود، تأثیر بیشتری نیز نصیب ساجد میشد.
2. انگشتری عقیق یا فیروزه به دست کردن؛ زیرا در حدیث آمده است که خداوند تعالی میفرماید: «من از بندهای که دست به دعا بردارد و در دستش انگشتری فیروزه باشد، شرم دارم که دست او را رد کنم و محروم دارم.»
3. صدقه دادن قبل از دعا است؛ چنانکه روایت شده است که «اِسْتَنْزِلوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَه؛ یعنی روزی را به وسیلهی صدقه به سوی خود فرود آرید».
________________
1- معروف به ذکر یونسیه
آیتالله میرزاجوادآقا ملکی تبریزی
انس با ملکات جوانی
[1] ای عزیزان من؛ قدر جوانی خود بدانید؛ کم میشود کسی در جوانی به فکر خود افتد1 و انحرافات را کنار گذارد؛ چون به پیری برسید افسوس جوانی خود را خورید، اما چه فایده برگشتن در او نیست.2
[2] ای عزیزان من؛ در جوانی عوض آنکه به فکر معیشت پیری باشید به فکر خود باشید، ملکات و سرمایههای معنوی برای خود تهیه کنید تا در پیری از آن استفاده کنید.3
[3] ای عزیزان من؛ در جوانی همه کس به تو علاقه دارند و در پیری هیچ کس تو را نخواهد پس در فکر آن باشید در آن وقتی که همه از شما رمیده شوند شما رمیده از آنها باشید و شب و روز با ملکات جوانی خود داشته باشید (یعنی خدا، بندگی، توجه به خدا و لذت بردن از قرب با خدا).4
هوی و هوس همان دعوت شیطانی است
بسمِ
اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
،وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَی،مَا ضلَّ صاحِبُکمْ وَ مَا غَوَی، وَ مَا یَنطِقُ عَنِ الهْوَی ،
حرفهایی که پیغمبر خدا می زند از روی هوی و هوس نیست، کارهایش هم از روی هوی و هوس نیست،اگر بخواهد انسان با معارف اسلام آشنا شود باید هوی و هوس را رها کند، هوی و هوس همان دعوت شیطانی است، هوا را باید بذارد کنار،خیلی ناراحت نشوید،که خلاصه شیطان همراه ماست و او هست؛ولی شیطان را می توان طرد و دور کرد ، دست خودت هست، که با فرمان و اطاعت خدا شیطان می رود دنبال کارش.
و در میان تمام مطالب دو مطلب را اهتمام نماید که اصل و مبنای عمل حقیر همین دو است: اول حلیت غذا، که تا میتواند دقت کند، اما نه آنقدر که از کار بیفتد بلکه به قدر مقدور. دوم حضور قلب است در نماز و اهتمام به نماز اول وقت که: «الصّلوةُ عَمُودُ الّدینِ... اِنْ قُبِلَت قُبِلَ مَا سِواهَا» 1.
بینالطلوعین را به چهار قسمت تقسیم کنید: یکی اذکار و تسبیح، دیگر ادعیه، سوم قرائت قرآن، و بالاخره فکری در اعمال روز گذشته. اگر موفق به طاعتی بودهاید شکر کنید و اگر خدای نکرده ابتلا به معصیتی یافتهاید استغفار کنید. دیگر آنکه هر روز صدقه دهید، ولو به وجه مختصر. شبها قدری در بیاعتباری دنیا و انقلاب آن فکر نمایید و ملاحظه کنید که دنیا با اهل دنیا چگونه سلوک میکند. میگویند انسان سه نوع خورش دارد، همانطور رفقای انسان نیز باید سه نوع باشند: یک نوع به منزله غذای هر روزه است، نوع دیگر به منزله دوا که سالی یک مرتبه لازم میشود، و نوع سوم حکم سم دارد که باید از آن اجتناب کرد.
نخست موعظه پیر مِی فروش این بود که از معاشر ناجنس احتراز کنید