b
چرا مسافر روزه اش باطل است و نمازش شکسته؟!
چرا با وجود آثار مفید روزه، مسافران نمى توانند روزه بگیرند؛ به ویژه آن که فلسفه شکسته شدن نماز و بطلان روزه مسافر، تخفیف به حال اوست و در روایات از آن به هدیه الهى تعبیر شده است و در قرآن کریم، بعد از بیان این حکم مى فرماید: "اگر روزه بگیرند، براى آنان بهتر است"؟
روزه، ابعاد گوناگونى داشته، آثار مثبت فراوانى از نظر مادى و معنوى در وجود انسان دارد. تلطیف روح، تقویت اراده، کنترل غرایز و تقلیل آنها، تقویت روحیه ایثار و نوعدوستى از مهمترین تأثیرات اخلاقى و تربیتى روزه است و علاوه بر آن که روزه براى بیمارى هاى جسمى و روانى، آثار بهداشتى و درمانى فراوانى دارد، با وجود این، این آثار مخصوصاً در بعد معنوى و قرب الى الله، زمانى تحقق مى یابد که این عبادت با شرایط آن صورت پذیرد که از جمله این شرایط، در سفر نبودن است.
این که چرا عبادت خداى متعال که راه سعادت بشر است، مشروط به شرایط خاصى شده است و یا با پیشرفت و فناورى وسایل حمل و نقل، آیا هنوز این شرایط معتبر است یا نه و نیز تفسیر آیات روزه، موضوع بحث ماست.
b
چرا اهل سنت در ماه رمضان هنگامی که مسافر هستند مثل شیعه روزه را افطار نمی کنند ؟
روزة ماه مبارک رمضان که از ضروریات دین اسلام می باشد، در ماه شعبان سال دوم هجری بر مسلمانها واجب شد. یکی از موانع روزه ماه رمضان سفری است که در آن نمازهای چهار رکعتی کوتاه و دو رکعت می شود.(1) دربارة اینکه آیا افطار روزه ماه رمضان بر مسافر واجب است یا جائز، دو دیدگاه متفاوت وجود دارد. اهل سنت معتقدند، از آنجا که افطار روزه بر مسافر، جایز می باشد، چنین شخصی در انجام و عدم انجام روزه، مخیّر است، و البته اگر روزه هم نگیرد بعداً باید قضای آن را انجام دهد. ولی شیعه قائل است که افطار روزه بر وی واجب است و اگر روزه بگیرد، باید قضای آن را بعداً انجام دهد.
b
فواید پنجگانه نماز جمعه
از
پر ارج ترین فواید نماز جمعه، آگاه ساختن جامعه از مسایل سیاسی و مشکلات اجتماعی
است و این موضوع اگر برترین ثمرۀ نماز جمعه نباشد، از مهم ترین ثمرات آن محسوب می
شود؛ زیرا انحطاط و ضعف و زبونی هر اجتماع بیش از هر چیز معلول عدم آگاهی و
بازماندن از رشد سیاسی و عدم اطلاع از مشکلات است در این نوشتاربه بیان 5 فایده
این نماز عبادی سیاسی می پردازیم
.
b
دستورات آیتالله قاضی در ماههای رجب و شعبان
آیتالحق مرحوم حاج میرزا علی قاضی طباطبائی درباره ماههای رجب، شعبان و رمضان فرمود: هان! ای برادران عزیز و گرامیم؛ آگاه باشید! متوجّه و هشیار باشید که ما در قرقگاه زمانی (ماههای رجب، شعبان و رمضان) داخل شدهایم!
و همانگونه که در زمینهای حرم باید از محرّمات اجتناب نمود و ارتکاب یک سلسله اعمالی که در جایی جرم نیست، امّا در حرم جرم محسوب میشود، در این ماهها هم که قرقگاه زمانی محسوب میشوند، چنین است و باید با هشیاری و مواظبت در آن وارد شد و به همان نحو که در قرقگاه مکانی که حرم است، انسان به کعبه نزدیک میشود، در این ماهها هم که قرقگاه زمانی است، انسان به مقام قرب خداوند میرسد. پس چقدر نعمتهای پروردگار بر ما بزرگ و تمام است؟! و او هرگونه نعمتی را بر ما تمام نموده است.