b
جایگاه «موعود» در آیین یهود
انتظار موعود، موضوعى است که در همه مذاهب بزرگ جهان و از جمله دین یهود، از اهمیت خاصى برخوردار است، آرزوى ظهور یک مصلح بزرگ جهانى، در همه مذاهب مشترک بوده و از اصول مسلم اعتقادى این ادیان به شمار مىرود
این امر، علاوه بر اینکه از تعالیم دینى کتب آسمانى، مانند تورات، انجیل و قرآن کریم به حساب مىآید، از امورى است که به سرنوشتبشریت و تکامل انسان هم ارتباط دارد،
b
اهل بیتشناسی از دیدگاه حضرت مهدی
1- حقانیت اهل بیت (علیهم السلام)
امام
مهدی (علیه السلام) میفرماید:
«الحَقُّ
مَعَنا» (1)؛
«حقانیت
با ما اهل بیت میباشد».
همانگونه
که مطابق روایات شیعه و سنی (علی (علیه السلام) با حق و حق با علی (علیه السلام)»
و همهی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) نور واحدند، لذا حق با همهی آنان
است.
2- وجوب پیروی از اهل بیت (علیهم السلام)
امام مهدی (علیه السلام) میفرماید:
b
حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و حضرت عیسِی
رهبر حکومت جهانی اسلامی، حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و عیسِی بن مریم (علیه السلام)، این پیامبر اولو العزم الهی به همراه آن حضرت در راه جهانی شدن ارزشهای قرآ نی، ایشان را یاری می نماید. یکی از عوامل تاثیر گذار در پیشرفت انقلاب جهانی مهدوی و برقراری حاکمیت جهانی اسلامی در سراسر جهان، حضور این پیامبر الهی در کنار قائم آل محمد (ص) است.
از روایات شیعه و اهل سنت، استفاده میشود که هنگام خروج حضرت مهدی علیهالسلام، حضرت عیسی علیهالسلام از آسمان فرود آمده، در نماز به امام زمان اقتدا خواهد کرد.
b
کلام علما وامام زمان علیه السلام
ویژگی یاران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
حضرت آیت الله خامنهای رهبر مظم انقلاب مدظله العالی
سربازىِ منجى بزرگى که مىخواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بینالمللى مبارزه کند، احتیاج به خودسازى و آگاهى و روشنبینى دارد... بزرگترین وظیفه منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوى و اخلاقى و عملى و پیوندهاى دینى و اعتقادى و عاطفى با مؤمنین و همچنین براى پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند... کسى که در انتظار آن مُصلحِ بزرگ است، باید در خود زمینههاى صلاح را آماده سازد و کارى کند که بتواند براى تحقّق صلاح بایستد...(۱).
b
هدایت دلها به دست امام عصر(عج) در کلام آیت الله جوادی آملی
...انبیا و اولیاى الهى که آشنایان طریقاند، سفیران هدایت خلقاند، از اینرو خداى سبحان نبى اعظم خویش را به صبر و هم قدمى با سالکان جاده عبودیت امر مىکند: وَ اِصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ اَلَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ اَلْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ (۱)
زیرا سالکى که بداند راهنماى مهربان
با اوست، مسیر را بىاضطراب مىپیماید؛ ولى اگر راهنما ایصال به مطلوب نکرده او را
رها سازد و فقط به نشان دادن راه-ارائه طریق-بسنده کند، سالک یا به مقصد نخواهد
رسید یا وصولش به مقصود با دشوارى و اضطراب همراه خواهد بود
b
امام خمینی (ره) و اندیشه انتظار
عظمت وجودى و ابعاد مختلف شخصیت حضرت صاحبالامر(عج) باعث شده که در طول هزار و اندى سال که از غیبت کبرى مىگذرد، هر گروه از مردم بسته به گرایشهاى خاص اعتقادى، اجتماعى و فرهنگى که داشتهاند، از دیدگاهى خاص به تحلیل شخصیت و تعیین جایگاه آن حضرت در عالم هستى بپردازند و هر گروه تنها درک و تصور خود از این موضوع را تصور درست و مطابق با واقع از شخصیت آن یگانه هستى تلقّى کنند.
در این میان جمعى از اصحاب سیر و سلوک و رهروان طریق عرفان و معنا با طرح موضوع خلیفه اللَّه و انسان کامل و پرداختن به نقش حجت الهى در عالم هستى، تنها به جنبه فرا طبیعى آن وجود مقدس توجه کرده و از سایر جنبهها غفلت ورزیدند.
b
امام جواد علیه السلام و امام مهدی (عج)
شیخ صدوق علیه الرحمه سه حدیث از امام جواد علیه السلام درباره امام مهدی (عجلالله تعالی فرجه) نقل نموده. که دو حدیث ان به روایت عبدالعظیم حسنی است.
1-عبد العظیم حسنىّ گوید: بر مولاى خود امام جواد علیه السّلام وارد شدم و مىخواستم از قائم پرسش کنم که آیا مهدى هم اوست یا غیر او؟
امام آغاز سخن کرد و فرمود: اى ابو القاسم قائم ما همان مهدىّ است کسى که باید در غیبتش او را انتظار کشند و در ظهورش او را فرمان برند و او سومین از فرزندان من است و سوگند به کسى که محمّد صلّى اللّٰه علیه و آله و سلّم را به نبوّت مبعوث فرمود و ما را به امامت مخصوص گردانید اگر از عمر دنیا جز یک روز باقى نمانده باشد خداوند آن روز را طولانى گرداند تا در آن قیام کند و زمین را پر از عدل و داد نماید همچنان که آکنده از ظلم و جور شده باشد و خداى تعالى امر او را در یک شب اصلاح فرماید چنان که امر موسى کلیم اللّٰه علیه السّلام را اصلاح فرمود، او رفت تا براى خانوادهاش شعلهاى آتش بیاورد امّا چون برگشت او رسول و پیامبر بود. سپس فرمود: برترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج است.
بهر خدا کن به ظهورت شتاب
اى خجل از طلعت تو آفتاب /چند کنى روى نهان در حجاب
غوث جهان مهدى صاحب زمان/ فیض خدا عالِم علم کتاب
اى تو امید همه مستضعفان / اى تو پناه همه از شیخ و شاب
خلیفة اللهى و عین کمال / مبیّن حکمت و فصل الخطاب
پیش جلال تو جلال عقول/ کم بود از ذرّه بر آفتاب
بحر محیطى تو و ما قطرهایم / آب حیاتى تو و ماها سراب
ما همه فرعیم و تو اصل اصیل/ ما همه قشریم و تو لُب لُباب
گیرد اگر خصم بد اختر زمین / هست به میدان تو کم از ذُباب
کى رسد آن دور طلائى که تو / ز عدل و انصاف کنى فتح باب
آه از این غیبت طولانیت / و این همه رنج و الم بىحساب
کی شب هجران تو گرد سحر/ کی فتد از آن رخ زیبا نقاب
پر شده عالم ز فساد و فتن گشته ز آشوب و ز طغیان خراب
از ستم خیل اَبَر ظالمان/ خلق گرفتار فساد و عذاب
شرع پیمبر شده متروک و نیست/ گردش احوال بوفق صواب
دین خدا بین که محرف شده / عرضه به مردم بنما دین ناب
کار بشر مىنرود بر نظام / تا ننهى پاى تو اندر رکاب
حال ضعیفان ستمدیده بین / بهر خدا کن به ظهورت شتاب
اى سر خوبان و نکویان همه/ اى خلف حضرت ختمى مآب
(لطفى صافى) بلقائى نما / مفتخر و روزبه و کامیاب
از طر و هول قیامت دهید / برگ نجاتش ز عقاب و عتاب(7)
- 7صحیفة المهدی ج ۱ ص۳۶۶-۳۵۵
b
1شعری از فیض کاشانی برای امام مهدی (عج)
دل مىرود ز دستم صاحب زمان خدا را
بیرون خرام از غیب، طاقت نماند ما را
اى کشتى ولایت، از غرق ده نجاتم
باشد که باز بینم، دیدار آشنا را
اى صاحب هدایت، شکرانهى ولایت
از خوان وصل بنواز، مهجور بینوا را
مست شراب شوقت، این نغمه مىسراید
هات الصبوح حیّوا، یا أیّها السّکارا
ده روزه مهر گردون، افسانه است و افسون
یک لحظه خدمت تو، بهتر ز ملک دارا
آن کو شناخت قَدرَت، هرگز نگشت محتاج
این کیمیاى مهرت، سلطان کند گدا را
آئینه ی سکندر، کى چون دل تو باشد
با آفتاب تابان، نسبت کجا سها را
در کوى حضرت تو، فیض ار گذر ندارد
در بارگاه شاهان، ره نیست هر گدا را (1)
1-نشانه های یار و چکامه های انتظار صص148-147
b
امام حسن عسکری علیه السلام و امام مهدی (عج)
در کتاب شریف کمال الدین و تمام النعمه تنها یک حدیث از امام حسن عسکری علیه السلام درباره امام مهدی (عج) روایت شده است.
احمد بن اسحق بن سعد اشعرى گوید
شرفیاب حضور امام یازدهم ابى محمد حسن بن على علیه السلام شدم و می خواستم از وى راجع به جانشین پس از او پرسش کنم او آغاز سخن کرد و فرمود اى احمد بن اسحق به درستى که خداى تبارک و تعالى از آن گاه که آدم را آفریده زمین را خالى نگذاشته و نگذارد تا قیام ساعت از حجت خدا بر خلقش که به او از اهل زمین بلا بگرداند و به او باران فرو فرستد و به او برکات زمین را به در آورد .
b
شباهت های امام مهدی (عجلالله تعالی فرجه)
به حضرت عیسی علیه اسلام
عیسى علیه السّلام؛ فرزند بهترین زنان زمانش مىباشد. قائم علیه السّلام نیز، فرزند بهترین زنان زمانش مىباشد.
[امام علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمود: چهارمین فرزند من زاده سیده کنیزان، خداى به وى زمین را از هر خلافى پاک کند و از هر ستمى منزه دارد و اوست همان کسى که مردم در ولادتش شک کنند و او است که پیش از خروجش غیبت دارد و چون خروج کند زمین بنور او درخشان گردد و ترازوى عدالت میان مردم بگذارد و هیچ کس به دیگرى ستم نکند.](1)
b
امام محمدباقر علیه السلام
و امام مهدی(عجلالله تعالی فرجه)
شیخ صدوق علیه الرحمه در باب 32 کمال الدین و تمام النعمه 16 حدیث مرتبط با امام مهدی (عجلالله تعالی فرجه) از امام باقر علیه السلام آورده است.
در این روایات به سال آغاز غیبت حضرت (عجلالله تعالی فرجه)، پنهانی بودن ولادت آن بزرگوار،- حضرت (عجلالله تعالی فرجه)، دوازده وصی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، تشکیک مردم در وجود امام مهدی (عجلالله تعالی فرجه)، اشتراکات حضرت حجت علیه السلام با پنج پیامبر الهی، نشانه های قیام امام (عجلالله تعالی فرجه)، دوستی با دوستان اوصیای رسول اکرم صلی الله و دشمنی با دشمنان ایشان، اصلاح امر امام (عجلالله تعالی فرجه) از جانب خداوند در یک شب، گمراهی مردم در زمان غیبت ایشان، منصور به رعب و مؤید به نصر بودن حضرت صاحب (عجلالله تعالی فرجه)
b
تشرف شیخ انصاری .
عالم ربانی آقا میرزا حسن آشتیانی، که از جمله شاگردان فاضل شیخ انصاری رحمةالله علیه است فرمود: روزی با عدهای از طلاب در خدمت شیخ انصاری رحمةالله علیه به حرم حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام مشرف شدیم.
بعد از دخول به حرم مطهر، شخصی به ما برخورد و بر شیخ انصاری سلام کرد و برای مصافحه و بوسیدن دست ایشان جلو آمد
b
از ویژگیهای امام مهدی عجلالله تعالی فرجه »9»
انتظار
«انتظار» در لغت بهمعناى چشمداشت و چشمبهراه بودن و نوعى امید به آینده داشتن است.((۲
در روایات شیعه، عبارت و اصطلاح بسیار لطیف و مناسبى براى انتظار در نظر گرفته شده و آن «انتظار فرج» است.
فرج، به معناى نصرت و پیروزى و گشایش گرههاى زندگى از جانب خداوند است. مقصود از انتظار فرج، انتظار دگرگونى مثبت و گسترده در زندگى بشر و زدوده شدن ناکامىها و نابسامانىها از چهرۀ غمزدۀ جامعۀ انسانى است و پیروزى حکومت عدالتگستر و معنویتگراى مهدوى بر دولتهاى شرک و کفر و ستم است.((۳
b
ویژگیهای امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف«8 »
رهایی مردم از استضعاف فکری
مستضعف فکری کسانی هستند که دچار نادانی هستند. ناتوان بهشمار میروند و وظیفه ی دانشمندان و آگاهان بیرون آوردن آن افراد از تیرگی نادانی به نور دانش است.
ویژگیهای امام مهدی(عج)» 7«
امـیــد
در دعای آلیس میخوانیم «السلام علیک أیّها المقدّم المأمول»
سلام بر یگانه پیشواى آرزو شده؛ پیشوایى که کانون همهی امیدهای بشریت است.
«چند خصوصیت در عقیده مهدویّت هست که این خصوصیات براى هر ملتى، به منزله خون در کالبد و در حکم روح در جسم است. یکى، امید است.»( ۱)