ویژگی های امام مهدی (عج) «4»
منصور
در یکى از بخشهاى زیارت عاشورا آمده است: «ان یرزقنى طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد» مقصود از منصور، امام زمان علیه السّلام است و علت اینکه او را منصور نامیدهاند، این است که ایشان در طلب خون جدّشان یارى مىشوند.
محمد بن مسلم مىگوید: شنیدم ابا جعفر فرمود: «قائم ما منصور به رعب و مویّد به نصر است.»(1)
در دعاى ندبه هم مىخوانیم: «این المنصور على من اعتدى علیه»
خونخواهى حسین علیه السلام
عکس العمل امام حسن در قبال توهین و استهزاء
ویژگی های امام مهدی (عج) »3«
داعی
از القاب امام زمان علیه السّلام داعى است، به معناى دعوتکننده و خواننده؛ چنانکه در زیارت آل یاسین مىخوانیم:
السّلام علیک یا داعی اللّه و ربّانیّ آیاته
«سلام بر تو اى دعوتکننده از جانب خدا و براى خدا. . .» .
و در اعمال روز جمعه مىگوییم:
اللّهمّ و صلّ على ولیّک المحیی سنّتک القآئم بأمرک، الدّاعی إلیک
«خدایا درود فرست بر ولى خودت که سنّت تو را احیا مىکند و به امر تو قیام مىنماید و به سوى تو دعوت مىکند.»
در دعاى افتتاح نیز مىخوانیم:
اللّهمّ اجعله الدّاعی إلى کتابک
««خدایا او را مقرر فرما تا دعوتکننده به کتاب آسمانىات باشد.
و در جاى دیگر آمده است:
و الدّاعی إلى سبیلک
«او دعوتکننده به راه خداست»(1)
================
منابع:
1- اوصاف المهدی (عج) احمد سعیدی ج1 ص58
2- جمعه های انتظار
تشرفات 1
در کمال الدین از حسن بن وجناء نصیبى آمده که گفت: در پنجاه و چهارمین حج خود، زیر ناودان کعبه پس از نماز عشاء در حال سجده بودم و در دعا، ناله و زارى مىکردم که ناگاه کسى مرا جنباند و گفت: اى حسن بن وجناء برخیز.
گوید: برخاستم دیدم کنیزکى است زردرنگ و لاغراندام. گمان کنم بیش از چهل سال داشت، جلو من به راه افتاد، و من بدون سؤال در پى او راه افتادم تا به خانۀ حضرت خدیجه علیها السلام رسید، در آن خانه اتاقى بود که در آن وسط حیاط باز مىشد و پلّههایى از چوب ساج داشت که بالا مىرفت، کنیزک بالا رفت، آنگاه صداى شخصى را شنیدم که: اى حسن! بیا بالا. پس بالا رفتم و بر در اتاق ایستادم که حضرت صاحب الزمان علیه السّلام فرمود: اى حسن! گمان مىکنى که از من پنهانى؟ به خدا قسم! هربار به حج آمدى با تو بودم.
علت ورود حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ
به ایران چه بوده است؟
علت ورود حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ، به مسئله مهاجرت برادر بزرگوارش حضرت امام رضا ـ علیه السّلام ـ به ایران مربوط است. یعنی در راستای سفر آنحضرت انجام گرفته.
امام مهدی (عج) و منتظران
شیخ رجبعلی خیاط
عبد صالح خدا «رجبعلی نکوگویان» مشهور به «جناب شیخ» و «شیخ رجبعلی خیاط» در سال 1262 هجری شمسی، در شهر تهران دیده به جهان گشود. پدرش « مشهدی باقر » یک کارگر ساده بود. هنگامی که رجبعلی دوازده ساله شد پدرش از دنیا رفت و رجبعلی را که از خواهر و برادر تنی بی بهره بود، تنها گذاشت.
از دوران کودکی شیخ بیش از این
اطلاعاتی در دست نیست. اما او خود، از قول مادرش نقل میکند که:
موقعی
که تو را در شکم داشتم شبی [ پدرت غذایی را به خانه آورد] خواستم بخورم دیدم که تو
به جنب و جوش آمدی و با پا به شکمم میکوبی، احساس کردم که از این غذا نباید
بخورم، دست نگه داشتم و از پدرت پرسیدم....؟ پدرت گفت حقیقت این است که این ها را
بدون اجازه [از مغازه ای که کار میکنم] آوردهام! من هم از آن غذا مصرف نکردم.
ویژگی های امام مهدی(عج)2
کشف علوم
کوشش انسان در مسیر تکامل شناخت، بیشتر به بعد مادى جهان و زندگى انسان معطوف بوده است. چون انسان با ماده سروکار دارد و تلاش او براى این است که خواص و آثار بیشترى از ماده را بشناسد. مسائل ماوراى ماده و بعد معنوى حیات، به خاطر پیچیدگى و دشواریى که دارد بدان پایه مورد توجه و بررسى قرار نگرفته است.
حیات روحى و معنوى، در گستردگى و اسرارآمیزى قابل مقایسه با حیات مادى و فیزیکى انسان نیست. انسان در قلمرو حیات معنوى ابزار لازم براى شناخت را نیز-به طور کامل-در اختیار ندارد. از این رو، مىتوان گفت که رشد و پیشرفت علمى و فرهنگى انسان به طور عمده در بخش مسائل مادى حیات بوده است، و در مسائل ماوراى طبیعى رشد و پیشرفت چندانى نداشته است
غیبت امام مهدی عجلالله تعالی فرجه
غیبت در لغت بهمعناى مخفى، پنهان و دور از دسترس و در اصطلاح امامشناسى بهمعناى غایب شدن حضرت مهدى علیه السّلام از دیدههاست. غیبت به دو نوع مطلق و نسبى تقسیم مىشود:
غیبت مطلق: آن غیبتى است که در همۀ زمانها و مکانها و براى همگان مخفى و پنهان و دور از دسترس باشد مانند ذات مقدس پروردگار که همیشه و براى هرکس پوشیده و هرگز قابل رؤیت نیست.
غیبت نسبى: آن است که در برخى مواقع و براى بعضى مخفى و پوشیده است اما نسبت به عدهاى دیگر آشکار و ظاهر است.(2)
نگاهی به 60شعاری که درحماسه9دیماه 88 طنین اندازشد
9 دی ماه 88، برگی از تاریخ پر افتخار کشور است که با حضور میلیونی و چشمگیر آحاد مردم از قشرهای مختلف به یادگار گذاشته شد و این روز را تا همیشه حماسهای ماندگار کرد.
به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، 9 دی ماه 88، برگی از تاریخ پر افتخار کشور است که با حضور میلیونی و چشمگیر آحاد مردم از قشرهای مختلف به یادگار گذاشته شد و این روز را تا همیشه حماسهای ماندگار کرد.
صله رحم
نزاع بین امام صادق و پسر عمویش
حسین علی بها ، بنیان گذار فرقه ضاله بهاییت
حسینعلى نورى، فرزند میرزا عباس نورى، متولد سال ١٢٣٣ ق. در تهران است. وى تحصیلات ۶٣ ابتدایى را در زادبومش گذراند، شوهر خواهر او، منشى سفیر روس بود و از سوى دیگر خود به حلقه و لباس درویشان درآمد.
در ٢٧ سالگى به ترویج بابیت پرداخت. پس از ترور نافرجام ناصر الدین شاه توسط بابیان در سال ١٢۶٨ ، وى که از عوامل اصل ترور بود، بازداشت شد، ولى با کمک سفارت روس آزاد گردید و به بغداد رفت. سپس بر اثر بدرفتارى با دیگران به ترکیه تبعید شد و در همان دوران، ادعا کرد: من شخص موعود باب (یعنى من یظهره اللّه) هستم و یحیى صبح ازل باید از من پیروى کند. در اینجا فرقۀ بهائیت شکل گرفت.