بسـم الله الـرحـمن الرحــیم
ویژگی برخی از پیامبران در قرآن و ادعیه
برخی از صفات و ویژگی ها برای همه پیامبران ذکر شده است به عنوان مثال « مِن اخلاق الانبیاء الصدق والصبر والحلم والحیاء » همه انبیای الهی راستگو، صبور، بردبار و با حیا بوده اند. رعایت نظافت ویژگی همه پیامبران بوده است.
وی در سلسله مباحث خویش ضمن اشاره به احادیث و بیان روایات پند آموز از ائمه اطهار(علیهم السلام) صفات و ویژگی برخی از پیامبران در قرآن و نیز ادعیه مخصوص آنها را اینگونه بیان نمود:
حضرت آدم (علیه السلام)
ویژگی آن حضرت: توبه « فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِن رَّبِّهِ کَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ؛
بسـم الله الـرحـمن الرحــیم
دلایل یازده گانه مخالفان «وحى و نبوت» از منظر قرآن کریم
* علل مخالفت مخالفان وحى و نبوت از منظر قرآن کریم
دلایل عمده مخالفت مخالفان پیامبران عبارت است از:
* طغیان
قرآن به مخالفت این گروه چنین اشاره مى کند: «وَ ما أَرْسَلْنا فی قَرْیَةٍ مِنْ نَذیرٍ إِلاَّ قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ کافِرُون»؛ [1] براى هیچ آبادى، پیامبر بیم دهنده اى نفرستادیم، مگر این که افراد ثروتمند و خوش گذران به آنها گفتند: ما به رسالت شما کافریم.
* استکبار
بسـم الله الـرحـمن الرحــیم
فلسفه وجود جهنم
دو گروه نبودند آتش جهنم سرد و سلامت بود
خداوند تعالى در آیات فراوانى قسم یاد کرده جهنم را از کسانى که با آن ها اتمام حجت کرده باشد پر خواهد کرد، و جهنم براى کفر پیشگان آفریده شده است.
حضرت آیت الله مظاهری در کتاب «آفاق نیایش تفسیر دعاى کمیل»؛ به بهره گیری از آیات و روایات معاندین و لج بازان را دو گروه مخلّد در آتش جهنم برشمرده اند.
* فلسفه وجود جهنم
«اقْطَعُ لَوْلا ما حَکَمْتَ به مِنْ تَعْذیبِ جاحِدیکَ وَ قَضَیْتَ بِه مِنْ اخْلادِ مُعانِدیکَ لَجَعَلْتَ النّارَ کُلَّها بَرْداً وَ سَلاماً وَ ما کانَت لِاحَدٍ فیها مَقَرّاً وَ لا مُقاماً».[1]
* جهنم مختص «منکرین» و «لج بازان»
بسـم الله الـرحـمن الرحــیم
ایمان به غیب
امام موسی صدر درگفتاری با موضوع :ایمان به غیب ونقش آن دراستواری انسان در زندگی ، آن را اصل اول دین بر شمرده اند.
*متن گفتار
بی شک انسان چون حس می کند که مستظهر به غیب و مطمئن به خدا و متکی به مطلق است، احساسی نیرومندی می کند و علم، صنعت، نظام اجتماعی و اقتصادی، فلسفه، هنر و تجربه های دیگر را چون آفریده ها و ابزار به کار می گیرد؛ با اطمینان و ارامش به زندگی ادامه می دهد. این از نظر تربیتی اثر فراوان و بزرگی دارد.
ایمان به غیب در زندگی انسان ضروری استبسـم الله الـرحـمن الرحــیم
مصادیق سبک شمردن نماز
مصادیق سبک شمردن نماز را با بهره گیری از روایات و آیات
* تأخیر نماز:
امام صادق(علیه السلام) در تفسیر آیه شریفه قرآن، که در ارتباط با مذمت بی اعتنایی به نماز نازل گردیده ـ (ماعون/5ـ4) ـ میفرماید: «تاخیر الصّلاه عن اوّل وقتها لغیر عذرٍ» یعنی مراد از بی اعتنایی به نماز، "تأخیر آن از اول وقت بدون عذر است."("بحارالانوار"، ج83، ص6)
البته روشن است که مراد از عذر، ضرورتی است که بصورت اورژانسی پیش آید و قابل تأخیر نباشد، و گرنه باید به کار گفت نماز دارم، نه به نماز بگوییم کار دارم.
* عدم رعایت آداب آن در خلوت:
بسـم الله الـرحـمن الرحــیم
راهکار استجابت دعا
در کلامی از آیت الله آقا مجتبی تهرانی(ره)
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ؛ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ»[1]
در یکی از شب های قدر با استناد به فرازی ازمناجات های امیرالمومنین(علیهالسّلام)، ماه مبارک رمضان به خصوص لیالی قدر را ماه تلاوت قرآن و دعای به خیر برای خود و دیگران دانست و تصریح کردند : دراین دورهم جمع شدن ها درلیالی قدر دو تا چیز میخواهیم. یک: ترمیم نسبت به گذشته، دو: ترسیمِ خوب نسبت به آینده .
ترمیم گذشته؛ به این معنا که ما بد کردیم و این قابل انکار نیست. سال گذشته اینقدر گناه و خطا کردیم که خودمان نمیتوانیم خطاهایمان را بشماریم پس اوّلین چیزی که میخواهیم درخواست کنیم ترمیم گذشته است و آن اینکه: خدایا عفو کن! به تعبیری که در قرآن هم وجود دارد، «صفح جمیل» کن. خیلی ساده بگویم: خدایا! ندیده بگیر؛ امشب اینطور با ما برخورد کن. صحیفۀ اعمالِ ما را که «نعوذبالله»، به خطاهایمان آلوده شده است پاک و تمیز کن، تا روی اینکه برای سال آینده تقاضا کنیم را داشته باشیم. اوّل باید تقاضای ترمیم گذشته را داشته باشیم؛ همان تعبیری که در روایات و از پیغمبراکرم برای لیلۀ قدر وجود دارد: از خدا طلب عفو کنید و به تعبیر اهل معرفت ستّاریّتِ ناشی از غفّاریّتِ خدا را بخواهیم. به طوری که هیچگونه تبعاتی نسبت به خطاهای گذشتهمان برای ما نباشد.
بسـم الله الـرحـمن الرحــیم
پارتی بازی یا شفاعت
شفاعت پارتی بازی نیست/ شفاعت در اسلام مشروط است
حضرت آیت الله سبحانی در پاسخ به شبهه ای مبنی بر اینکه «اعتقاد به شفاعت سبب افزایش گناه گناهکاران می شود اما اگر چنین عقیده ای نباشد کمتر گناه می کنند؛ اظهار داشتند: باید مفهوم شفاعت را تبیین کرد تا مشخص شود آیا این موضوع سبب جرات برای گناه کردن می شود یا زمینه کاهش گناه را فراهم می کند.
ایشان با تاکید بر اینکه ناامیدی یکی از عوامل انحطاط بشر است، تصریح کردند: انسان مایوس، نمی تواند قدمی به پیش بردارد چرا که اگر انسان از رحمت الهی مایوس باشد و بداند خداوند او را نخواهد بخشید، گناه بیشتری می کند.
بسـم الله الـرحـمن الرحــیم
*اوصاف بهشتیان در قرآن کریم
* توصیف بهشت ونعمت های آن
الف) از مجموع آیاتى که در زمینه بهشت آمده، به دست مى آید بهشت به صورت باغ هاى بسیار با صفا و بى مانند است که قابل مقایسه با باغ هاى این جهان نیست و در قرآن کریم به گونه اى ترسیم شده تا براى ساکنان دنیا قابل درک باشد و گرنه حقیقت آن فراتر از درک ماست.
ب) در بهشت نعمت هاى فراوان مادّى وجود دارد; از جمله: باغ هاى بهشتى، ساختمان ها و قصرها، سایه هاى لذت بخش، فرش ها و تخت ها، غذاها و ظرف ها نوشیدنى هاى پاک، لباس ها و زینت ها، همسران بهشتى، خادمان، پذیرایى کنندگان و ... .
بسـم الله الـرحـمن الرحــیم
عدم اجبار در پذیرش دین به چه معناست؟
اگر کسى نقاشى کشیده باشد و به نظر شما نقاشى او زیبا نباشد، آیا مىتواند شما را مجبور کند که نقاشى او را زیبا ببینید؟ ممکن است او شما را مجبور کند، تا بگویید آن اثر زیباست، ولى نظر قلبى و واقعى شما با زور و اجبار عوض نمىشود. چنانکه اگر کسى را دوست نداشته باشید آیا مىتواند شما را آن قدر بزند تا او را واقعاً دوست داشته باشید؟ جواب روشن است.
چیزهایى که به نظر و عقیده افراد بستگى دارد مانند زیبایى، زشتى، دوستى، دشمنى و... از چیزهایى است که با زور نمىتوان آن را به کسى تحمیل کرد.
بسـم الله الـرحـمن الرحــیم
شب قدر
شب قَدر یا لَیلَةُ القَدر با فضیلتترین
شبِ سال در فرهنگ اسلامی. شب قدر در باور شیعیان، به احتمال،
یکی از شبهای ۱۹ یا ۲۱ و یا ۲۳ ماه رمضان است. بیشتر اهل سنت شب ۲۷ماه رمضان را شب قدر دانستهاند. قرآن در دو سوره قدر و دخان درباره این شب سخن گفته است. ضربت خوردن
و شهادت امام علی(علیه السلام) در این شبها،
بر اهمیت آنها نزد شیعیان افزوده است.
b
رَمَضان یا رَمَضانالمُبارَک
نام نهمین ماه سال قمری که روزه در آن بر مسلمانان واجب است. بنا بر برخی آیات، قرآن در این ماه و در شب قدر نازل شده است. این ماه تنها ماهی است که نام آن به صراحت در قرآن کریم آمده و گرامی داشته شده است.
این ماه، نزد مسلمانان احترام و جایگاه ویژهای دارد و بنابر نص صریح قرآن روزه گرفتن در این ماه بر مسلمانان واجب است. از مهمترین عبادتهای این ماه، تلاوت قرآن، اِحیای شبهای قدر (شب زندهداری)، دعا و استغفار، افطاریدادن و کمک به نیازمندان است.
b
معنا و ماهیت حقیقى شب قدر چیست؟
این شب چه اهمیتى دارد؟
«قدر» در لغت به معناى اندازه و اندازهگیرى است.(1) »تقدیر» نیز به معناى اندازهگیرى و تعیین است.(2) در اصطلاح «قدر» عبارت است از: ویژگى هستى و وجود هر چیز و چگونگى آفرینش آن(3). به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودى هر چیز «قدر» نام دارد.(4)
بر اساس حکمت الهى در نظام آفرینش، هر چیزى اندازهاى خاص دارد و هیچ چیز بىحساب و کتاب نیست. جهان حساب و کتاب دارد، بر اساس نظم ریاضى تنظیم شده و گذشته، حال و آینده آن با هم مرتبط است.
b
انسان ها چه مدت در عالم برزخ توقف می کنند؟
در آیات ۱۰۲تا۱۰۴ سوره طه به نفخ صور و برپایی قیامت و گفتگوی انسانها بعد از خیزش از قبر اشاره دارد.
به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» این آیات گزارشی از وضعیت مجرمان بعد از نفخ صور و برپایی قیامت می دهد که از یکدیگر سؤال می کنند چه مدت در عالم برزخ بوده اند؟
یک روز و ده روز مدت زمانی است که مجرمان فکر می کنند در عالم برزخ بوده اند و در پاسخ بیان می کنند. از این جهت مدت توقف در برزخ نسبت به عمر آخرت خیلی کم و ناچیز است .قران تعبیر یک روز را مناسب تر دانسته است.
*پاسخ تفصیلی
b
نماز ازچه زمانی واجب شد
* بی تردید نماز یومیه که اقامه آن بر مسلمانان در شبانه روز، پنج مرتبه واجب است، در شب معراج واجب شده است و شاید یکی از بهترین هدیه های خداوند در این سفر آسمانی نصیب پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ شد و خداوند بر پیامبر و امت او منت گذاشت که حداقل به صورت واجب در 24 ساعت، 5 نوبت در مقابل او به پا ایستند و نماز بخوانند، زیرا نماز خواندن در واقع سخن گفتن با خدا است.
b
منظور از «سلام» در زیارت عاشورا چیست
آیا میتوان بر شهدا و مردگان سلام کرد/
وهابیت چرا سلام کردن بر شهدا و مردگان را جایز نمیداند؟!
- بر خلاف ادعای شیعیان، مبنی بر اینکه سلام به پیامبر و امامان و دیگر مردگان از مؤمنان، به معنای سلام عرفی است و آن در خاکرفتگان، سلام ما را پاسخ میگویند، سلام به مردگان به معنای طلب رحمت و آمرزش برای آنهاست و به هیچ روی به معنای سلام عرفی نیست؛ بر این امر دو دلیل میتوان آورد:
دلیل اول: