b
منظور از «سلام» در زیارت عاشورا چیست
آیا میتوان بر شهدا و مردگان سلام کرد/
وهابیت چرا سلام کردن بر شهدا و مردگان را جایز نمیداند؟!
- بر خلاف ادعای شیعیان، مبنی بر اینکه سلام به پیامبر و امامان و دیگر مردگان از مؤمنان، به معنای سلام عرفی است و آن در خاکرفتگان، سلام ما را پاسخ میگویند، سلام به مردگان به معنای طلب رحمت و آمرزش برای آنهاست و به هیچ روی به معنای سلام عرفی نیست؛ بر این امر دو دلیل میتوان آورد:
دلیل اول:
b
معنا و ماهیت حقیقى شب قدر چیست؟
این شب چه اهمیتى دارد؟
«قدر» در لغت به معناى اندازه و اندازهگیرى است.(1) »تقدیر» نیز به معناى اندازهگیرى و تعیین است.(2) در اصطلاح «قدر» عبارت است از: ویژگى هستى و وجود هر چیز و چگونگى آفرینش آن(3). به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودى هر چیز «قدر» نام دارد.(4)
بر اساس حکمت الهى در نظام آفرینش، هر چیزى اندازهاى خاص دارد و هیچ چیز بىحساب و کتاب نیست. جهان حساب و کتاب دارد، بر اساس نظم ریاضى تنظیم شده و گذشته، حال و آینده آن با هم مرتبط است.
استاد مطهرىرحمه الله در تعریف قدر مىفرماید: «قدر به معناى اندازه و تعیین است حوادث جهان از آن جهت که حدود و اندازه و موقعیت مکانى و زمانى آنها تعیین شده است، مقدور به تقدیر الهى است«(5).
b
تفاوت های داعش و سفیانی
داعش، همان سفیانی نیست، تفاوت بین داعش و سفیانی را در مواردی که ذیلا می آید بررسی می کنیم:
۱- اختلاف در رنگ پرچم سفیانی و داعش. پرچم سفیانی سرخ رنگ است در حالیکه پرچم داعش، سیاه می باشد.
۲- محل خروج سفیانی وادی یابس است در حالی که محل داعش در شمال سوریه و عراق است.
۳- بر اساس روایات اسلامی، سفیانی شخص خاصی است در حالی که داعش جریان است. سفیانی، شخص محور است در حالیکه داعش، بیشتر جریان محور است.
آغاز و فلسفه شب قدر
آیا در ادیان دیگر نیز وجود داشته است یا مخصوص دین مبین اسلام است؟
خداوند متعال علاوه بر سوره قدر که فضیلت شب قدر و نزول ملائکه و ... را میرساند، در سوره دخان این شب را که شب نزول قرآن کریم نیز هست چنین وصف میکند:b
اهمیت شب قدر چیست؟
هر موجود طبیعى، در مخزن غیب الهى، داراى وجود عقلى است که از آن «نشئه تجرد معقول» به مرحله «تجسّم محسوس» تنزل مىیابد(1) و شب قدر نیز از این اصل کلى مستثنا نیست از این رو مىتواند داراى ارزش نفسى باشد.
امّا ارج ظاهرى آن، به
حرمت آن چیزى است که در این زمان خاص نزول یافته و آن قرآن کریم است. همان گونه که
ارزش مکان به «متمکن» آن است ارزش زمان نیز به
«متزمّن» آن است.(2) حرمت خاص «شب قدر» به پاس
نزول «قرآن» است از این رو معناى قدر و منزلت شب قدر- که بیش از ارج هزار ماه است-
هرگز به معناى ارزش اعتبارى نیست بلکه به برکت قرآن، به معناى ارج وجودى و شدّت
درجه هستى است. این زمان به جهت نزول قرآن، به قدرى اهمیّت دارد که براى این که
تمام روزها و شبهاى سال، فیض ظرفیّت چنین رخداد مبارک را ادراک کنند تقدیر امور و
تنزل معانى قرآن و مفاهیم عالى آن، برابر ماه هاى قمرى توزیع شده است تا با تنوع و
تحوّل همراه باشد و تمام شب هاى سال از جهت گردش جام تقدیر و کأس تنزیل بهرهمند
گردند و فیض سیّال الهى راکد نگردد. اگر برابر سال شمسى تنظیم مىشد، چنین اداره
کأسى و چنان بهره ورى در کار نبود.(3)
«توسّل»
b
شبهه ی وهابیت :
شیعیان به جای این که خدا را صدا کنند مخلوقات او را صدا می زنند و به آنها متوسل می شوند در حالی که این شرک است گاهی وقت ها از غیر خدا حاجت می خواهند اگر قرار باشد مخلوقی حاجت آنها را بدهد پس الله چه کاره است؟ این فراتر از یک شرک معمولی است
8)سو ره ی اعراف آیه ی 151 ((قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَلأَخِی وَأَدْخِلْنَا فِی رَحْمَتِکَ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ))
ترجمه:(موسی) گفت پروردگارا! من و برادرم را بیامرز و ما را در رحمت خود داخل کن و تو مهربانترین مهربانانی.
«توسّل»
b
شبهه ی وهابیت : شیعیان به جای این که خدا را صدا کنند مخلوقات او را صدا می زنند و به آنها متوسل می شوند در حالی که این شرک است گاهی وقت ها از غیر خدا حاجت می خواهند اگر قرار باشد مخلوقی حاجت آنها را بدهد پس الله چه کاره است؟ این فراتر از یک شرک معمولی است
«توسّل» در لغت به معناى انتخاب وسیله، و وسیله به معناى چیزى است که انسان را متقرّب به دیگرى کند. لسان العرب که از کتب معروف لغت است، مىنویسد:
* فلسفه و هدف رجعت *
يكي از مباحث مربوط به رجعت، چرايي و فلسفهي آن است. هيچ حادثهاي در اين عالم بدون هدف و غايت نيست ولي ممكن است بشر با محدوديتي كه دارد هرگز علت و فلسفهي آن را درك نكند. خود ائمهي اطهار(عليهم السلام) به بعضي از اهداف و حكمتهاي رجعت اشاره نمودهاند.
1- ذلّت كفّار و منافقين و عزّت مؤمنين
رجعت روز تجلّي و مظهر عدالت الهي است كه همزمان با ظهور عدالت گستر جهاني امام مهدي (عليه السلام) محقق ميشود و از ظالماني كه عالم را پر از ظلم و جور نمودهاند، انتقام گرفته ميشوددر اين مورد به رواياتي از ائمه اطهارعليهم السّلام اشاره ميكنيم:
زيارت ديدار است با آنكه بزرگش ميشمريم و دوست
داريم.
زيارت ديدني است از راه دل و ارتباطي روحي با پيشوايان ديني كه آموزگار
حقايق اسلامند و خود، اسلام مجسّم.
زيارت توجه و توسل است به پيامبر اكرم، حضرت محمد(ص) و عترت طاهرهاش، كه فضايل و مناقبشان به تعبيرهاي گوناگون و در موارد متعدد از زبان آن حضرت بيان شده است.
زيارت با حضور زائر در پيشگاه زيارت شونده صورت ميگيرد، اما شوق ديدار1 پيامبر رحمت و اهل بيت طاهرينش، زائررا به گفتوگو با آنان و اظهار اشتياق وا ميدارد. در اين حال ادب اقتضا ميكند زيارت كننده سخن را با سلام شروع كند و سپس به وصف فضايل و مناقب آنان بپردازد، مهر و ولايشان را به ياد آورد، پيروي از تعليمات آن حجتهاي الهي را اظهار كند و پيمان ولايتش را تجديد نمايد.آيا آيه خمس كه در جنگ بدر نازل شده ، براي اكرام مقاتلين في سبيل الله بوده ،
تقسيم خمس به روش فعلي شيعه كه قسمتي از آن را به سادات اختصاص ميدهند
خمس يكي از دستورهاي مهم اسلامي است كه در قرآن كريم نيز مورد توجه قرار گرفته است،
« فلسفه روزه در اسلام چيست؟ »
قرآن كريم وقتي حكم روزه را بيان ميكند در ذيل آن با جملهاي كوتاه به فلسفه روزه اشاره كرده، ميفرمايد: لعلّكم تتقون1)
اين جمله كه ذيل جمله «كتب عليكم الصيّام كما كتب علي الّذين من قبلكم» آمده بيانگر اين است كه روزه روح تقوي و پرهيزگاري را در انسان زنده ميكند،از شدت غرايز ميكاهد، روح را تلطيف و صفا ميبخشد و نورانيت ايجاد ميكند، عزم و اراده انسان را قوي و در انسان قدرت تصميمگيري ايجاد ميكند و راه را براي سير و سلوك بسوي خداي متعال هموار ميسازد و در ابعاد مختلف بر كامل شدن انسان كمك ميكند. بطور كلّي فلسفه روزه را در ابعاد گوناگون ميتوان به چهار دسته تقسيم كرد
.« گناهاني كه مانع قبولي روزه است ».
روزه داري شرايطي دارد كه برخي از آن شرايط مربوط به صحت روزه است، وقتي اين شرايط مراعات شود، روزه صحيح است،