سـلام ، خـوش آمـدید
استفاده کنیدmozilla از
ساعت فلش مذهبی

b

تحلیل و جمع بندی شماره یک از عملیات والفجر 8

قسمت اول

جمع‌بندی شماره یک عملیات والفجر (8)

تهیه‌کننده:

اطلاعات قرارگاه کربلا

به: گیرندگان

از: واحد ط.ق کربلا

موضوع: جمع‌بندی شماره یک عملیات والفجر 8

سلام‌علیکم

بدین‌وسیله به پیوست یک نسخه از جمع‌بندی شماره یک عملیات والفجر هشت با پیوست‌های مربوط به آن جهت اطلاع و بهره‌برداری لازم ارسال می‌شود.

توضیح اینکه پیوست‌های مربوط به وضعیت خود در حین عملیات متعاقباً ارسال می‌گردد.

 والسلام

مسئول اطلاعات قرارگاه کربلا


b

تحلیل و جمع بندی شماره یک از عملیات والفجر 8

قسمت اول

جمع‌بندی شماره یک

عملیات والفجر (8)

تهیه‌کننده:

اطلاعات قرارگاه کربلا

به: گیرندگان

از: واحد ط.ق کربلا

موضوع: جمع‌بندی شماره یک عملیات والفجر 8

سلام‌علیکم

بدین‌وسیله به پیوست یک نسخه از جمع‌بندی شماره یک عملیات والفجر هشت با پیوست‌های مربوط به آن جهت اطلاع و بهره‌برداری لازم ارسال می‌شود.

توضیح اینکه پیوست‌های مربوط به وضعیت خود در حین عملیات متعاقباً ارسال می‌گردد.

 والسلام

مسئول اطلاعات قرارگاه کربلا

غلامرضا محرابی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

مقدمه:

در تاریخ 20/11/64 ساعت 22:00 عملیات والفجر 8، با رمز یا فاطمه (س) شروع گشت؛ که رزمندگان اسلام با توسل به حضرت فاطمه زهرا (س) و با توکل به خداوند قادر توانا و با فرماندهی آقا صاحب‌الزمان (عج) توانستند رودخانه اروندرود را و کلیه موانع دشمن بعثی را پشت سر گذاشته، خط دشمن را شکسته و موفقیت‌های قابل‌توجهی را در همان ساعت‌های اولیه نصیب اسلام و مسلمین کنند؛ و اما بعد: ازآنجایی‌که خداوند توانا زمینه‌ساز این عملیات بود؛ و طبق قرائن و شواهد موجود و اظهارات اسرا دشمن نسبت به این منطقه تا دو ساعت قبل از عملیات از حساسیت جدی و بالائی برخوردار نبوده است.

لیکن احتمال ضعیف می‌داده که نیروهای اسلام در این منطقه اقدام به تک فریب (کل اروند) و اقدام به تک اصلی در مناطق همچون جناح جنوبی حوزه استحفاظی سپاه چهارم و شرق دجله و زید تا شلمچه احتمال قوی می‌داده است.

لذا می‌بینیم که برخورد دشمن در ابتدای عملیات در جهت وارد نمودن تقویت‌هایی به منطقه بدون تدبیر صحیح و اصولی به منطقه صورت می‌گیرد؛ و باز پس از شروع عملیات به دو دلیل اقدام به سرازیر نمودن یگان‌های اصلی خود به‌طور کامل ننمود؟ دلیل اول: اینکه هنوز نسبت به اهداف و یا اصلی و فریب بودن تک نیروهای اسلام اطمینان کامل حاصل ننموده بود و چنین برداشت نمود که ما خواستار کشاندن کلیه نیروهایش به این منطقه هستیم جهت انجام عملیات گسترده در مناطق ذکرشده.

دلیل دوم که: وضعیت زمین منطقه عملیاتی والفجر 8 به شکلی است که اجازه مانور به کلیه یگان‌های پیاده، زرهی، مکانیزه، به‌صورت انبوه نمی‌دهد لذا به‌اجبار جهت وارد نمودن یگان‌های مذکور به منطقه به‌منظور مقابله با رزمندگان اسلام دچار اشکال گشت.

حال جهت ارائه گزارشی از جمع‌بندی عملیات والفجر 8، طبق موارد زیر به ترتیب بحث می‌گردد:

1.                 وضعیت دشمن قبل از عملیات

2.                 وضعیت خودی قبل از عملیات

3.                 وضعیت خودی در حین عملیات

4.                 وضعیت دشمن در حین عملیات

5.                 نتایج عملیات

6.                 تجزیه‌وتحلیل عملیات

7.                 پیشنهادات

1-وضعیت دشمن قبل از عملیات: وضعیت دشمن بعثی صهیونیستی تا قبل از شروع عملیات والفجر 8، طبق اسناد و بازجویی اسرا به‌دست‌آمده در این عملیات به شرح زیر می‌باشد

الف: ترتیب و گسترش یگان‌های دشمن بعثی تا شروع عملیات والفجر 8 در منطقه مورد بحث طبق اسناد به‌دست‌آمده از دشمن کالک آن به پیوست الف آمده است.

ب: طرح پاتک دشمن طبق اسناد به‌دست‌آمده در منطقه تحت مسئولیت ل 26 تابع سپاه هفتم یعنی منطقه‌ای که در آن عملیات والفجر 8 – در حوزه استحفاظی همین لشکر انجام‌گرفته بدین‌صورت بوده است؛ که توسط یک گردان تانک تحت عنوان ذوالنورین و یک گردان شناسایی تحت عنوان صلاح‌الدین و گروهان‌های کماندویی متعلق به هرکدام از تیپ‌های این لشکر و واحدهایی از تی کماندویی سپاه هفتم در صورت انجام تک از سوی نیروهای اسلام در نظر گرفته بود:

که جهت آگاهی بیشتر نسبت به این نوع تدابیر دشمن در منطقه تحت مسئولیت ل 26 عین ترجمه سند به‌دست‌آمده از دشمن به پیوست ب آمده است.

البته این نکته قابل‌ذکر است که دشمن تدابیر پدافندی مستحکمی در ساحل غربی اروندرود اتخاذ نموده بود؛ و حتی زمینه به اجرا درآوردن تدابیر پدافندی فوق را فراهم کرده بود لکن خوشبختانه تا شروع عملیات موفق به اجرا درآوردن تدابیر فوق را پیدا ننمود؛ که این خود جای بسی شکر گذاری در درگاه ایزد منان را دارد.

ج: میزان اطلاعات و حساسیت دشمن: میزان اطلاعات و حساسیت دشمن بعثی صهیونیستی تا شروع عملیات والفجر 8 به ترتیب زیر بوده است:

1.                 میزان اطلاعات دشمن نسبت به یگان‌های موجود در منطقه صفر درصد بود.

2.                 میزان اطلاعات دشمن نسبت به فعالیت‌های مهندسی نیروهای خودی 40 الی 50 درصد.

3.                 میزان اطلاعات دشمن نسبت به تک نیروهای اسلام در این منطقه 10%.

4.                 میزان حساسیت دشمن نسبت به منطقه عملیاتی والفجر 8 – تا زمان شروع عملیات به ترتیب زیر بوده است: - شهر فاو – معامر و خور معامر در اولویت اول.

رأس البیشه در اولویت پنجم

از طریق خور عبدا... به سمت پایگاه موشکی مستطیل شکل اولویت دوم تا پنجم.

جزیره فداقیه اولویت سوم

جزیره معاویه اولویت دوم.

 و کوت البندر در اولویت چهارم.

توضیح اینکه دشمن به مناطق فوق و اولویت‌بندی آن فقط در ارتباط با تک نفوذی و یا احتمالاً محدود حساسیت پیدا نموده بود. البته این نکته قابل‌ذکر است که دلایل حساسیت دشمن یکی فعالیت شدید نیروهای مهندسی و دیگری تردد بیش‌ازحد بر روی دکل‌های دیده‌بانی و دیدگاه‌های در خط و ثبت تیر توپخانه خودی در چند مورد که به دنبال این دلایل 10 الی 15 روز قبل از شروع عملیات اقدام به تشکیل کمیسیون می‌گیرد که پس از بحث‌های زیادی که در این کمیسیون توسط سپاه هفتم و ل 26 با یگان‌های تابعه آن تشکیل‌شده بود به این نتیجه رسیده بود که نیروهای اسلام به‌احتمال ضعیف در منطقه استحفاظی ل 26 اقدام به تک فریب جهت مقاصد اصلی خود می‌نماید.

البته چند تن از فرماندهان دشمن که احتمالاً فرمانده تی 111 یکی از آن‌ها بوده است نظرات مخالفی مبنی بر اینکه نیروهای اسلام احتمالاً تک گسترده‌ای در این منطقه انجام خواهد داد داشته‌اند که به علت نداشتن دلایل کافی نظرات آن‌ها پذیرفته نمی‌شود.

لذا جهت آگاهی بیشتر نسبت به میزان اطلاعات و حساسیت دشمن نسبت به نیروهای خودی و تک نیروهای خودی تا شروع عملیات ترجمه تعدادی از اسناد به‌دست‌آمده از دشمن در این زمینه به پیوست پ آمده است.

2- وضعیت خودی در قبل از عملیات: در ارتباط با این مبحث رجوع به اطلاعات قبل از عملیات شود لکن در مبحث تجزیه‌وتحلیل این گزارش نکات قوت و ضعف خودی قبل از عملیات بحث گردیده است.

3- وضعیت خودی در حین عملیات: وضعیت نیروهای خودی از ابتدای شروع عملیات به بعد با عنایت خداوند بزرگ و توانا بسیار عالی بوده است؛ که جهت آگاهی بیشتر نسبت به این مبحث به موارد زیر که به پیوست آمده رجوع شود و در ارتباط با نکات قوت و ضعف نیروهای خودی به مبحث تجزیه‌وتحلیل عملیات که در این گزارش آمده است رجوع شود.

الف: گزارش لحظه‌به‌لحظه دو روز اول عملیات در ارتباط با هدایت یگان‌های تابعه قرارگاه شرح عملیات و وضعیت تک‌تک یگان‌ها تابع این قرارگاه در حین عملیات که توسط خود یگان‌ها تهیه‌شده است به پیوست آمده است.

ج: کالک پیشرفت عملیات والفجر 8 به ترتیب روزهای عملیات به پیوست آمده است.

4-وضعیت دشمن در حین عملیات: یک ساعت قبل از تک نیروهای کفر ستیز اسلام دشمن اقدام به پرتاب منورهای مختلف از نوع سبز زرد قرمز که تا زمانی که منور قرمز زده شد. تک نیروهای اسلام شروع گشت و طبق اظهارات فرمانده تی 111 طی تماس که این فرمانده با فرمانده لشکر می‌گیرد اعلام می‌نماید که نیروهای اسلام به بعضی از گردان‌هایش تک نموده‌اند که پس از اتمام ارتباط با فرمانده لشکر دوباره با گردان‌های خود ارتباط برقرار می‌کند؛ که در این حین تماسش با یکی از گردان‌هایش قطع می‌گردد. (احتمالاً کد 3)

دوباره با فرمانده تی تماس برقرار می‌کند و گزارش جدید را می‌دهد. فرمانده به او می‌گوید ما با سپاه هفتم تماس گرفته‌ایم و شما مقاومت کنید تا نیروهای کمکی برسد لذا گردانی که با قرارگاه فرمانده تی نزدیک و دارای تماس بوده است، مقاومت شدید می‌نماید (خط مدل 7 ولیعصر) که این مقاومت یکی دو روز بعد از شروع عملیات در این منطقه وجود داشت که البته در مناطق دیگر به علت دور بودن با قرارگاه فرمانده تی و قطع تماس مقاومت چندانی نمی‌کنند و اکثراً یا کشته و یا زخمی و یا پا به فرار می‌گذارند به‌طورکلی می‌توان گفت دشمن در مناطق به علت غافلگیر شدن مقاومت چندانی نمی‌تواند بکند و از آنجائی که دشمن در مناطق دیگر همچون ام الرصاص و شلمچه توسط نیروهای خودی درگیر شد شده بود سردرگم در پی کشف تک اصلی بود لذا می‌بینیم که بعد از اعلام فرماندهی تی 111 و 110، مبنی بر اینکه نیروهای اسلام به آن‌ها تک نموده‌اند فقط به تی 65 نیرو مخصوص مأموریت داده می‌شود که سریعاً خود را به منطقه فاو رسانده در جهت جلوگیری از نفوذ نیروهای خودی که به علت عدم اطلاع این تی از وضعیت نیروهای خود سراسیمه وارد منطقه کشته از طریق جاده استراتژیکی که با نیروهای اسلام برخورد می‌نمایند که منجر به دادن تلفات و انهدام خودروهای آن‌ها توسط رزمندگان پرتوان می‌گردد. سپس زمانی‌که دشمن متوجه حرکت وسیع ما در این منطقه می‌شود. بدون تدبیر صحیح اقدام به تصمیمات عجولانه و سرازیر نمودن واحدهایی از ل گارد جمهوری و تی‌های کماندویی جهت جلوگیری از پیشروی نیروهای اسلام می‌نماید که با آتش پرحجم و مؤثر توپخانه خودی و سلحشوران تک‌ور برخورد می‌نماید که بازهم باعث دادن تلفات و انهدام تجهیزاتی و نیرویی توسط نیروهای خودی می‌گردد لذا دشمن از این زمان به بعد آگاهیش نسبت به وسعت تک نیروهای خودی بیشتر می‌گردد و تصمیم به اجرا در آوردن پاتک‌های بازدارنده در سه محور اصلی یعنی 1- جاده البحار تا کناره اروند 2- جاده استراتژیکی 3- جاده فاو ام‌القصر می‌گیرد که بتواند با این عمل نتایج زیر را به دست آورد:

1.                 جلوگیری نمودن از پیشروی نیروهای خودی در ساحل دور.

2.                 نگه‌داشتن نیروهای خودی در نقاط موردعلاقه.

3.                 گرفتن زمان جهت کشف کامل تک اصلی به دلیل درگیرشدن در ام‌الرصاص و شلمچه بوارین

4.                 جلوگیری نمودن از احداث پل بر روی اروندرود، توسط نیروهای اسلام با توجه به صحبت‌های صدام بعثی مبنی بر اینکه نگذارید نیروهای اسلام بر روی اروند پل احداث کنند و بهر طریق ممکن از این اقدام جلوگیری نمایید.

5.                 انهدام نیروهای خودی در طول پاتک‌های بازدارندهه خود.

6.                 به دست آوردن فرصت کافی جهت اتخاذ تصمیمات بعدی به‌منظور اجرای پاتک‌های اصلی و خنثی‌کننده تک نیروهای خود.

توضیحاً اینکه دشمن در طول مدتی که در حال به اجرا در آوردن تدابیر فوق بود به‌طور مستمر در حال واردکردن نیروهای اصلی به منطقه عملیاتی بود ولی به دلیل محدودیت‌هایی زمین منطقه عملیاتی به‌اجبار مانور نیروهای پاتک کننده خود را متکی به جاده‌ها نمود که این امر پیامدهای ناامیدکننده‌ای، به‌طور مستمر برای دشمن داشت.

به‌طورکلی می‌توان پاتک‌های دشمن را بدو نوع تقسیم نمود.

1.                 پاتک‌های بازدارنده 2- پاتک‌های اصلی

که ذیلاً به ترتیب روزهای عملیات یگان‌های واردشده به منطقه عملیاتی والفجر 8 و فلزهای پاتک‌های آن‌ها آمده است.

21/11/64 – تی 65 نیرو مخصوص، تی کماندویی شط‌العرب، تی 16 زرهی ل 6، و واحدهایی از تی 110 و باقیمانده گردان ذوالنورین و گردان شناسایی صلاح‌الدین و گردان دو تی 440، اقدام به مد نمودن حرکت نیروهای اسلام نمودند که به ترتیب در محور جاده فاو ام‌القصر باقیمانده گردان صلاح‌الدین و باقیمانده گردان 2 تی 440، تی 16 زرهی و مابقی نیروهای جدا شده از تی 11، و جیش‌الشعبی‌های منطقه و واحدهایی از تی کماندویی سپاه هفتم و در محور جاده استراتژیکی بصره فاو، تی 65 نیرو مخصوص و باقیمانده گردان تانک ذوالنورین و نیروهای جداشده از تی 110 و 111 و جیش‌الشعبی و در محور جاده البحار واحدهایی از تی 441 تی 110، باقیمانده تانک ذوالنورین توضیح اینکه: کل نیروهایی که در سه محور فوق گسترش‌یافته بودند به‌صورت سردرگم و عدم تدبیر صحیح جلوی نیروهای اسلام را سد می‌نمودند. و تلاش می‌کردند تا با قرارگاه تی 111، الحاق نمایند.

تاریخ 22/11/64 – دشمن در این روز اقدام به وارد نمودن تی 3 و تی 4 گارد جمهوری و تی 34 زرهی ل 1 مکانیزه، تی 10 زرهی، تی کماندویی سپاه ششم تی کماندویی سپاه چهارم احتمالاً تی 62 ل 10 زرهی، احتمالاً تی 30 ل  6 زرهی و تی 16 زرهی ل 6 زرهی دشمن در این روز با یگان‌های فوق و یگان‌هایی که از روز قبل و باقیمانده یگان‌ها درگیر در ابتدای عملیات در سه محور اروند تا جاده البحار و جاده استراتژیک و دو طرف آن و جاده ام‌القصر اقدام به پاتک‌های بازدارنده برعلیه نیروهای کفر ستیز اسلام می‌نمود تا ضمن جلوگیری از پیشروی آن‌ها سعی در انهدام نیرو و تجهیزاتی و گرفتن زمان و نجات دادن فرماندهی تی 111، با باقیمانده نیروهایش لکن ازآنجایی‌که دشمن بیشتر متکی به یگان‌های زرهی و مکانیزه خود می‌باشد و مساعد نبودن شرایط زمین جهت مانور وسیع چنین یگان‌هایی   کمی دشمن از حرکت معجزه‌آسا سلحشوران اسلام و یاری بی‌پایان خداوند قادر دشمن علاوه بر اینکه نتوانست کاری از پیش ببرد با این‌گونه حرکات پس از انهدام نیرویی و تجهیزاتی خود مفتضحانه شکست خورد.

دشمن در طی 22/11/64 با یگان‌های زیر در محورهای ذکرشده اقدام به مانور نمود در محور جاده البحار تا اروند دشمن با واحدهایی از تی 3 گارد جمهوری واحدهایی از تی 65 نیرو مخصوص احتمالاً واحدهایی از تی کماندویی سپاه ششم واحدهایی از تی 10 زرهی واحدهایی از تی 42 ل 10 زرهی و باقیمانده یگان‌های روز 21 و 22/11/64 اقدام به پاتک‌های بازدارنده بدین شرح می‌نمود که با واحدهای زرهی مکانیزه و پیاده اقدام به آتش و حرکت به سمت نیروهای خودی بر روی جاده البحار و زمین اطراف آن‌که قابلیت مانور داشته‌اند می‌نمود و در داخل نخلستان توسط نیروهای کماندویی و مخصوص خود و آتش تانک‌های مستقر در مواضع ثابت به سمت نیروهای خودی پاتک می‌نمود.

دشمن در این محور دو نوع تاکتیک را در ارتباط با پاتک‌های خود به اجرا می‌گذاشت یکی اینکه نیروهای کماندویی در زیر آتش به سمت نیروهای خودی حرکت می‌نمودند. دوم اینکه نیروهای پیاده در نفربرها به‌سرعت می‌آمدند تا به خاک‌ریزهای خودی برسند و در آنجا نیروهای خود را پیاده می‌کرد ولی به دلیل مقاومت نیروهای خودی هر دو تاکتیک دشمن با شکست مواجه می‌گشتند.

محور جاده استراتژیک:

در محورهای جادهه استراتژیک دشمن توسط واحدهایی از تی 3 و 4 ل گارد جمهوری و تی 10 زرهی و تی 34 ل 1 مکانیزه با پشتیبانی تی 30 ل 6 زرهی دیوانه‌وار اقدام به پاتک‌های بازدارنده می‌نمود و لکن به علت اجازه ندادن زمین اطراف این جاده جهت مانور یگان‌های فوق بالاجبار متکی به جادهه استراتژیک می‌گشتند که این امر باعث مضمحل و محدود شدن مانور این یگان‌های می‌گشت و در آخر با دادن تلفات و انهدام جنگ‌افزار و تجهیزاتی توسط نیروهای کفر ستیز اسلام مفتضحانه شکست خوردند.

1.                 محور جاده ام‌القصر:

در این محور دشمن توسط باقیمانده یگان‌های روز 21/11/64 در این محور احتمالاً واحدهایی از تی 10 و تی 30 زرهی اقدام به پاتک‌های بازدارنده جهت جلوگیری نمودن از پیشروی نیروهای اسلام به‌سمت کارخانه نمک می‌شوند. البته در این محور دشمن از طریق خور عبدالله توسط هاورکرافتهای خود اقدام به تخلیه افراد و وسایل پایگاه موشکی می‌نمود و توسط شناورهایی که روی آن‌ها دستگاه‌های کاتیوشا مستقر بودند و همچنین توسط هلیکوپتر بر روی نیروهای خودی آتش شدید می‌گشود.

که در این محور مانند محورهای دیگر در طول تاریخ 22/11/64 علاوه بر اینکه هیچ کاری نتوانستند بکنند نیروهای سلحشور اسلام با یاری خداوند بزرگ به سمت اهداف خود به‌پیش می‌رفتند.

    توضیح اینکه در سه محور فوق دشمن دیوانه‌وار و بدون تدبیر از طریق زمین و هوا و دریا                  نیروهای اسلام را زیر آتش خود قرار می‌داد.

23/11/64 – دشمن در این روز تی 443 پیاده و تی 2 گارد جمهوری و تی 25 مکانیزه ل 6 زرهی را وارد منطقه نمود که همانند روزهای قبل توسط یگان‌های خود اقدام به پاتک‌های بازدارنده می‌نمود. ضمناً در این روز محور جادهه ام‌القصر از تحت کنترل قرارگاه کربلا خارج گشته و تحت کنترل قرارگاه نوح قرار گرفت.

در این روز دشمن توسط یگان‌های خود در محور جادهه استراتژیک و جادهه البحار که تحت کنترل این قرارگاه بود با یگان‌های زیر در این دو محور اقداماتی انجام می‌داد که خوشبختانه در این روز هم نتوانست دشمن کاری از پیش ببرد.

توضیح اینکه در این روز حرکت‌های دشمن نشان می‌داد که از سردرگمی قبلی بیرون آمده و موقعیت خود را پیدا نموده است؛ و همچنین وضعیت نیروهای خودی و تک اصلی ما را کشف کرده و با خیالی آسوده دو طرحی را که قبلاً در این مبحث ذکر گردیده است را با مرحله‌بندی کردن آن‌ها دنبال می‌کرد. و ضمناً در این روز فرمانده تی 111 به اسارت نیروهای خودی در آمد و مقاومت‌های دیگر دشمن در شهر فاو و ضلع جنوبی جاده مستطیل شکل درهم‌شکسته شد و امید دشمن دررسیدن این نیروها و الحاق آن‌ها قطع گشت.

محور جاده استراتژیک با یگان‌هایی که در روز قبل یعنی 22/11/64 اقدام به پاتک نمود و با تی 2 گارد جمهوری و تی 25 مکانیزه در این روز اقدام به پاتک‌های پی‌درپی با اهداف بازدارنده می‌نمود.

محور جاده البحار دشمن در حدفاصل جاده البحار و اروند با یگان‌های روز قبل و انتقال تی 3 به این محور اقدام به پاتک‌های از نوع بازدارنده می‌نمود.

توضیح اینکه: دشمن کلاً در این روز فشار خود را به‌طور صحیح‌تری درآورده بود و در هر نقطه‌ای که می‌توانست در حدفاصل این دو محور برای مانور یگان‌های خود مساعد باشد فشار خود را وارد می‌نمود که الحمدالله در این روز هم مانند روزهای قبل دشمن هیچ کاری از پیش نبرد.

24/11/64 – در این تاریخ دشمن اقدام به وارد نمودن یگان‌هایی از قبیل تی 15 مکانیزه تی 20 مکانیزه، تی 704 پیاده و تی 95 پیاده نمود که همانند روزهای قبل در محور جاده استراتژیک و محور جادۀ البحار اقدام به پاتک‌های بازدارنده با اتخاذ تصمیمات صحیح‌تری نسبت به‌روزهای قبل می‌نمود تا از پیشروی نیروهای اسلام جلوگیری به عمل‌آورده و آنها را به مناطق موردعلاقه خود عقب براند که علیرغم فشارهای پی‌درپی‌ای که برعلیه نیروهای خودی می‌نمود در این روز هم با یاری پروردگار کاری از پیش نبرد که به ترتیب محورها در این روز و یگان‌های عمل‌کننده ذیلاً آمده است:

محور جادهه استراتژیک – با باقیمانده یگان‌های روزهای قبل به‌اضافه تی 15 مکانیزه و تی 20 مکانیزه و احتمالاً تی 704 پیاده در این محور اقدام به پاتک نمود.

در این تاریخ از فعالیت‌های دشمن چنین برمی‌آید که بر اثر آتش پرحجم نیروهای خودی اقدامات مهندسی خود را جهت احداث مواضع جدید به‌منظور قرار دادن نیروها و قرارگاه فرماندهی و یگان‌های زرهی پیاده مکانیزه شروع کرد.

محور جادهه البحار – در این محور همانند روزهای قبل و با تاکتیک‌های روزهای قبل اقدام به پاتک‌هایی جهت به عقب راندن نیروهای خودی به‌مناطق موردعلاقه خود انجام داده است. چراکه در این محور نیروهای خودی به اهداف خود رسیده بودند و در حال تثبیت خط پدافندی خود بودند.

25/11/64 – در این تاریخ از ورود یگان‌های جدید به منطقه اطلاعی در دست نیست و دشمن در طول این تاریخ همانند روزهای قبل اقدام به پاتک‌های بازدارنده و تأخیری در محورهای جاده استراتژیک و جاده البحار صورت می‌داده که موارد زیر تا این تاریخ به پیوست پ آمده است:

1.                 کالک ترکیب و گسترش دشمن به ترتیب روزهای عملیات تا تاریخ 25/11/64

2.                 فلزهای پاتک دشمن به ترتیب روزهای عملیات تا تاریخ 25/11/64.

3.                 میزان انهدام واحدهای دشمن توسط رزمندگان اسلام به ترتیب روزهای عملیات تا تاریخ 25/11/    توضیح اینکه: سه مورد فوق همراه با وضعیت خط نیروهای خودی در هرروز از روزهای عملیات در یک کالک جهت درک بهتر آمده است.

توضیح اینکه: دشمن از تاریخ 25/11/64 به بعد به علت تک‌های پی‌درپی نیروهای اسلام فقط در جهت سدکردن و انجام پاتک‌های تأخیری و بازدارنده بوده است البته تا تاریخ 4/11/64 لکن از این تاریخ تاکنون به علت اینکه پیشروی نیروهای اسلام در هیچ‌کدام از محورها به‌طور عمده آغاز نگشت دشمن به فکر به اجرا درآوردن مرحله دوم پاتک‌های خود یعنی پاتک‌های اصلی افتاد که زمین منطقه عملیاتی موردبحث برای او تاکنون مساعد نبوده است لکن به محضر مساعد شدن منطقه حرکت‌های اصلی خود را به اجرا درمی‌آورد.

-دشمن در طول روزهای عملیات هماهنگ با پاتک‌ها و وضعیت و شرایط جوی اقدامات زیر را به اجرا درآورده است:

1- بمباران شیمیایی منطقه ازدست‌رفته و عقبهه خودی

2- به موشک بستن شهر فاو به‌منظور از بین بردن منابع اقتصادی ازدست‌رفته خود

3-بمباران پل‌های ارتباطی جهت قطع ارتباط نیروهای خودی در بهمنشیر و اروندرود و قطع فعالیت‌های پشتیبانی خدماتی و رزمی نیروهای خودی

1.                 اجرای آتش شدید توسط کلیه جنگ‌افزارهای خود از طریق زمین و دریا بر روی خطوط پدافندی جدید نیروهای خودی به‌طور بسیار شدید.

2.                 آتش توپخانه و ادوات بر روی شبکه راه‌های ارتباطی واقع در ساحل شرقی اروند و آتش‌های ضد آتشبار به‌طور متوسط به علت آتش پرحجم ادوات و توپخانه خودی.

3.                 بمباران هوائی نیروهای خودی در خطوط پدافندی و عقبه‌ها در ساحل غربی به‌دست‌آمده اروند و چه در ساحل شرقی به‌طور مستمر در روزهایی که شرایط جوی مساعد بوده است.

5-نتایج عملیات: نتایج عملیات معجزه‌آسای والفجر 8 به شرح زیر می‌باشد:

الف: نتایج عملیات به لحاظ سیاسی نظامی اقتصادی به ترتیب زیر است:

1.                 قطع ارتباط عراق با آب‌های آزاد جهان

2.                 به دست آمدن نخلستان‌های وسیع در حاشیه اروند

3.                 به دست آمدن سه پایگاه موشکی زمین بدریا.

4.                 شهر فاو و روستاهای حومه آن.

5.                 تأسیسات نفتی و پتروشیمی و تلمبه‌خانه‌های فاو.

6.                 اسکله‌های معامر، فاو، قشله و اسکله‌های قدیمی.

7.                 پایگاه نیروی دریایی عراق در قشله.

8.                 تسلط بر خور عبدا... و تصرف قسمت متعلق به عراق

9.                 تصرف کارخانه نمک.

10.            آزاد شدن تردد از اروند از شمال خور معامر تا دهانه فاو

11.            امنیت در شمال خلیج‌فارس و امکان تردد کشتیرانی به بندر امام

12.            نزدیک شدن به شهر بندری ام‌القصر

13.            محاصره اسکله‌های البکروالامیه

توضیح اینکه جمعاً در عملیات والفجر (8) 400 کیلومترمربع زمین خشکی از دشمن بعثی به دست رزمندگان اسلام فتح گردیده البته با در نظر گرفتن ساحل خورعبدالله

ب-خسارات پرسنلی بد دشمن:

خسارات پرسنلی واردشده به دشمن بعثی در عملیات والفجر 8 ذیلاً آمده است:

1-جمع اسرای تخلیه‌شده از کمپ اسرای قرارگاه کربلا تا تاریخ 28/11/64 تعداد 1222 نفر بوده است که به تفکیک درجه ذیلاً آمده است:

1.                 افسر                     29 نفر

2.                 درجه                    299 نفر

3.                 سرباز و جیش‌الشعبی  876 نفر

4.                 غیرنظامی               19 نفر

که افسران ذکرشدهه فوق به تفکیک درجهه ذیلاً آمده است:

سرهنگ ستاد 1 نفر

سرهنگ دوم 1 نفر

سرگرد 4 نفر

·                      

·                      

·                      

2-کشته و زخمی: جمع کشته‌ها و زخمی‌های دشمن بعثی که توسط رزمندگان پرتوان و کفر ستیز اسلام صورت گرفته است به علت کثرت از آمار دقیق آن‌ها خودداری شده است. لکن به‌طور تقریبی می‌توان در حدود 20 الی 30 هزار نفر برآورده کرد.

ج- خسارات تجهیزاتی به دشمن: به علت نداشتن آمار دقیق از انهدام تجهیزاتی و غنائم تجهیزاتی دشمن بعثی توسط رزمندگان سلحشور اسلام فعلاً از ذکر آن در این گزارش خودداری نموده و تا انشاا... پس از بدست‌آمدن اطلاع دقیق متعاقباً به اطلاع می‌رسد

6-تجزیه‌وتحلیل: به‌منظور تجزیه‌وتحلیل عملیات والفجر 8 آن را به‌طور صحیح موردبحث قرار داده تا انشاا... بتوانیم در عملیات‌های آتی بهره‌برداری لازم را از تجارب به‌دست‌آمده بنماییم

الف- نقاط قوت خودی در قبل و حین عملیات

ب- نقاط ضعف خودی در قبل و حین عملیات

ج- نقاط قوت دشمن در قبل و حین عملیات

د- نقاط ضعف دشمن در قبل و حین عملیات

ه- حرکات احتمالی آینده دشمن در منطقه عملیاتی والفجر 8

 

تحلیل و جمع بندی شماره یک از عملیات والفجر 8

قسمت دوم


دسته ها : دفاع مقدس
سه شنبه 1395/2/28 9:6
مهدویت امام زمان (عج)
X