سـلام ، خـوش آمـدید
استفاده کنیدmozilla از
ساعت فلش مذهبی

بسـم الله الـرحـمن الرحــیم

چگونه سلمان فارسی سلمان محمدی شد؟

کسانی که فطرت خویش را حفظ کرده باشند، چه مانند «صُهَیْب» از روم آمده باشند یا مانند «سلمان» از ایران یا مانند «بلال» از حبشه یا همانند «عمّار و ابوذر» از سرزمین حجاز برخاسته باشند، همگی در بهره ‏مندی از این کتاب الهی یکسانند...

 

هشتم ماه صفر سالروز وفات شخصیّتی است که امام صادق(علیه السلام) او را سلمان محمدی نامیدند و کرارا از او یاد می کردند.حضرت آیت الله جوادی آملی نیز در بیان و بنان خود در کتب و جلسات درس اخلاق به معرفی این شخصیت ممتاز جهان اسلام پرداخته که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود.


در جنگ خندق غوغایی است تا هر گروهی سلمان، آن یار دیرین و با ایمان رسول خدا(ص) را از خود بداند. انصار فریاد می زنند که سلمان از ماست چرا که به مانند ما یار پیغمبر خدا(ص) به شمار می رود و از طرف دیگر مهاجرین هیاهویی به پا کرده اند که چنین نیست چرا که سلمان همچو ما مهاجرت نموده است و خود را به محبوبش رسانده است.


بسـم الله الـرحـمن الرحــیم

چگونه سلمان فارسی سلمان محمدی شد؟

کسانی که فطرت خویش را حفظ کرده باشند، چه مانند «صُهَیْب» از روم آمده باشند یا مانند «سلمان» از ایران یا مانند «بلال» از حبشه یا همانند «عمّار و ابوذر» از سرزمین حجاز برخاسته باشند، همگی در بهره ‏مندی از این کتاب الهی یکسانند...

 

هشتم ماه صفر سالروز وفات شخصیّتی است که امام صادق(علیه السلام) او را سلمان محمدی نامیدند و کرارا از او یاد می کردند.حضرت آیت الله جوادی آملی نیز در بیان و بنان خود در کتب و جلسات درس اخلاق به معرفی این شخصیت ممتاز جهان اسلام پرداخته که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود.

 

در جنگ خندق غوغایی است تا هر گروهی سلمان، آن یار دیرین و با ایمان رسول خدا(ص) را از خود بداند. انصار فریاد می زنند که سلمان از ماست چرا که به مانند ما یار پیغمبر خدا(ص) به شمار می رود و از طرف دیگر مهاجرین هیاهویی به پا کرده اند که چنین نیست چرا که سلمان همچو ما مهاجرت نموده است و خود را به محبوبش رسانده است.

 

در این بین جمله عمیق و رسای خاتم الانبیاء تمام آن سروصداها را تسکین می بخشد و فصل الخطاب همه قرار می گیرد که فرمودند: «سلمانُ منّا أهل البیت» سلمان از ما أهل بیت است.

 

* انواع حیات و هدف اصلی انبیاء

 

 انبیاء آمدند اول ما را زنده کنند بعد ما را بیدار کنند؛ هدف اصلی آنها این بود. حیات، یا حیات گیاهی است یا حیات حیوانی و یا حیات انسانی.


آن جوان یا نوجوانی که حوزۀ کاریِ او فقط تغذیه، تنمیه (خواب) خوب و لباس خوب پوشیدن است این یک حیات گیاهی دارد و او یک نامیِ بالفعل است و حیوان بالقوّه.

 

یک گیاه سه کار می‌کند؛ خوب تغذیه می‌ کند، خوب رشد می ‌کند و خوب جامه در برمی‌ کند. لباسِ خوب سبز و فاخر می‌ پوشد؛ این سه کار، کار درخت است.

 

یک وقت است یک جوان کارش را در ورزش صرف می ‌کند تا اینکه که فقط خوب بالنده بشود و بدنِ خوبی پیدا کند غذای خوبی بخورد جامه خوبی در برکند این یک حیات گیاهی دارد.

 

 از این مرحله بالاتر یک وقت کسی رشد می‌کند و حیات حیوانی پیدا می ‌کند. زن و بچه پیدا می ‌کند و به فکر عاطفه است آنها را تغذیه می ‌کند و در محدوده همین حیات خانوادگی زندگی می‌ کند این حیوان بالفعل است و انسان بالقوّه.

 

لذا انبیا آمدند به ما بگویند شما در این حد نیستید فقط به این فکر نباشید که فقط زندگی و عائله تشکیل بدهید بلکه برای این خلق شدید که به حیات انسانی برسید؛ اینجا مرز بین حیوان و انسان و گیاه مشخص می ‌شود.

 

* انسان چیست؟

 

انسان آن است که همه این امور را داراست و آنها را در تحت رهبری عقل و وحی سامان می ‌دهد که نه بیراهه برود نه راه کسی را ببندد و انسان به عنوان یک فرشته، یک موجود دائمی است یک موجود نَمیر است. مِلک نمیر، دین و تقواست نه باغ و راغ.

 

* بهره مندی صحیح از معارف قرآنی در کنار حفظ فطرت، راهکار دستیابی به حیات انسانی است

 

معارف قرآنی در دلِ بسته نفوذ نمی‏ کند، اما کسانی که فطرت خویش را حفظ کرده باشند، چه مانند «صُهَیْب» از روم آمده باشند یا مانند «سلمان» از ایران یا مانند «بلال» از حبشه یا همانند «عمّار و ابوذر» از سرزمین حجاز برخاسته باشند، همگی در بهره ‏مندی از این کتاب الهی یکسانند؛ زیرا قرآن کریم اختصاصی به اقلیم یا نژاد خاصی ندارد؛ بلکه شفای دردهای روحی، و عامل هدایت و رحمت برای همه انسان ‏هاست.

 

* همراهی و معیّت سلمان با قرآن و شاگردی در محضر بزرگان دین

 

آتش ‏سوزی اتفاق افتاد و جناب سلمان علیه السلام قرآن و شمشیری که داشت برداشت و جان خود را نجات داد. اما دیگران تا آمدند وسایل خود را جمع کنند، آسیب دیدند.

 

جناب سلمان فرمود: روز خطر انسان سبک ‏بار این گونه نجات پیدا می‏ کند. برای راهیابی به حکمت عالم، چاره‏ ای جز سبک ‏بار کردن درون نیست؛ بیانی از امیرمؤمنان (علیه‏ السلام) است که: «تخفّفوا تلْحقوا» سبک بشوید تا ملحق شده و برسید.

 

* بهشت مشتاق چه کسانی است؟

 

حضرت حسین بن علی(علیه‏ السلام) به جایی رسیدند که در شب عاشورا بهشت را به برخی از همراهان خود نشان دادند. آن‏ ها یا جزو «اصحاب المیمنه» بودند یا در شمار مقرّبان. در بین این ‏ها کسانی هستند که بهشت مشتاق آن ‏هاست. تنها سلمان نبود که بهشت مشتاق اوست؛ بسیاری از افراد هستند که بهشت مشتاق آن‏ هاست.

 

* فضایل جناب سلمان در نگاه صادق آل محمّد (ع)

 

به امام صادق(سلام الله علیه) عرض کردند: چرا این قدر نام سلمان فارسی را می برید. فرمود: اولاً سلمان فارسی نیست بلکه از ماست و سرّش آن است که سلمان(رضوان الله علیه) هرگز در برابر خواسته علی بن ابی طالب(سلام الله علیه) خواسته ای نداشت و تلاش و کوشش می کرد که با فقرا بسازد و کوشش او این بود که از علم و علماء  فاصله نگیرد. با علم و دانش و فضایل علمی از یک سو و با نیازمندان از سوی دیگر به سر می برد و در برابر علی بن ابی طالب(سلام الله علیه) خاضع بود. این سه فضیلت سلمان باعث می شود که من همیشه اسم او را می برم.

 

منابع:

کتب دین شناسی، حکمت عبادات، شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،

دسته ها : عمومی
يکشنبه 1395/8/30 23:26
مهدویت امام زمان (عج)
X