تربت امام حسین ـ علیه السّلام ـ چرا خاصیت شفادهی دارد؟
وچه گونه جسم روحانی امام (ع) بر خاک اثرگذاشته است؟
تربت امام حسین ـ علیه السّلام ـ چرا خاصیت شفادهی دارد؟
وچه گونه جسم روحانی امام (ع) بر خاک اثرگذاشته است؟
خداوند
متعا ل به میمنت و برکت وجود مقدس امام حسین ـ علیه السّلام ـ و یارا نش د ر
سرزمین کربلا، و به خاطر این که آن حضرت و یارا نش جان های عزیزشا ن را د ر راه
خدا فدا کردند خصوصیات و برکاتی را در سرزمین کربلا و تربت امام حسین ـ علیه
السّلام ـ قرار داده که از جمله آن ها این است که تربت ا و شفای هر دردی است و
خصوصیتی دارد که در هیچ خاک دیگری یافت نمی شود.
محمد
بن مسلم ا ز ا مام باقر و امام صادق ـ علیهما السّلام ـ روایت می کندکه فرمودند: خداوند تبا رک و تعا لی به عوض شها دت ا مام حسین ـ علیه
السّلام ـ ا ما مت را د ر نسلش و شفاء را د ر تربتش، و ا جا بت دعا را در نزد قبرش
قرا ر داد(1).
از
این روایت نتیجه می گیریم که خداوند در برابر این همه جا ن فشا نی و جا نبا زی
بزرگ و ایثا ر هستی(و شهادت خود حضرت و یاران باوفای او) مواهبی به ا مام حسین ـ
علیه السّلام ـ مرحمت فرموده که ا ز جمله آن ها شفا قرار دادن تربت طیب و طاهر آن
حضرت است.
امام
صا د ق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: تربت قبر حضرت اما
م حسین ـ علیه السّلام ـ شفاء هر د ردی است و آن دا روی بزرگ است.(2) ا لبته خا صیت شفا د هی هنگا می است
که ا نسان به آن اعتقا د داشته باشد و این اعما ل را با آداب آن انجا م دهد که به
بعضی از آداب خوردن تربت د رکتب روایی وادعیه اشا ره شده ا ست که می توان به کتب
ادعیه از جمله مفاتیح الجنان رجوع کرد. این ویژگی که پیامبر ـ صلّی الله علیه و
آله ـ و ا ئمه طاهرین ـ علیهم السّلام ـ فرموده اند به وقوع پیوسته و چه بسیا ر
افرا دی که به برکت این تربت شفاء گرفته اند.
اما
در مورد اثر گذا ری جسم روحا نی امام حسین ـ علیه السّلام ـ بر خاک کربلا می توان
گفت:هم چنان که روایا ت فوق وده ها روایت دیگرد لا لت دارد این خداوند است که به
برکت امام حسین -علیه ا لسلام-آثا ری را درخاک کربلا ی اوقراردا ده است وبرای
خداوند سهل است که به خا طرعظمت واحترام بند گان ویژ ه ا ش خاک را کیمیا ویا کیمیا
راخاک کند چون مؤثرمستقل وحقیقی اوا ست ولذا ابراهیم خلیل (ع) سیراب شدن وسیرشدن
وشفا ی خویش را مستقیما به خدا نسبت می دهد(3) نه به آ ب و غذا ودارو.
حا
ل اگرهمین خدای قاد ر وتوا نا ، ا ثرسیرکردن را ا زغذا وا ثرسیرا ب نمودن را از آ
ب بگیرد ویا آتش رابرحضرت ابراهیم خلیل(ع) گلستا ن کند ویا تربت سید الشهدا را
دارو برای مرض های صعب العلاج قرار دهد ، آ یا به نظربعید می رسد ؟خیر اگرهم بعید
به نظر آید به خا طر آ ن ا ست که خدا را د رست نه شنا خته و توحید ا فعا لی را
درست د رک نکرد ه ایم وهرچه هست ازقا مت نا سا زبی اندام ما ا ست .
و
به را ستی آیا بعید به ذهن می آید؟! که خداوند د ر برابر آن همه جان فشا نی و
جانبا زی و ایثا ر امام حسین(ع) مواهبی به امام حسین ـ علیه السّلام ـ
مرحمت فرماید که ا ز جمله مواهب شفاء د ر تربت طیب و طاهر آ ن حضرت با شد. و خورد
ن تربت او را با عث شفای بیما ران و دوای دردها قرار دهد.
بنا
براین با قاطعیت می توان گفت ا ما کن و بُقاع و اشیاء و سرزمین ها ونیز خا ک کربلا
، به خاطر منسوب بودن به خدا و اولیاء خدا و اشخا ص دا رای ا رزش شده ومؤثرو مورد
احترام واقع می شوند»(4).و به خاطر منسوب بودن تربت کربلا به
برترین عزیز خدا و محبوب و میوه دل رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ یعنی امام
حسین ـ علیه السّلام ـ با ارزش ترین خاک ها ومؤثر ترین داروها می با شد ودرحقیقت
فیض خدا وامام حسین (ع) ا ست که ا زطریق خا ک کربلای امام حسین(ع) به ما می رسد وا
وسبب شده که خداوند آن را مؤثر قرار دهد.
پاورقی:
1. بحارالانوار، چاپ اسلامیة 1369، جلد
44، صفحه 221، باب 29، (ما
عوضه الله الشهادة).
2. ابن
قولویه،شیخ جعفر، کامل الزیارات، ترجمه ذهنی، ص: 835.
3. شعرا:79-80
4. علامه
امینی (ره)، سیرتنا و سنتنا، بیروت، چاپ دوم، 1412.